Tenerifee :D

Donderdag 3 november: Dag 8 Vandaag zijn we weggegaan uit Cherbourg. Allemaal Franse peoples gingen ons uitzwaaien :) Verder hebben we niet echt wat gedaan eigenlijk, ja ik had wacht maar dat was ook niet bijzonder :p Er zijn wel veel mensen zeeziek geworden. Ik echt als een van de weinige niet :D Vrijdag 4 november: Dag 7 Met de zeezieken is het niet echt verbeterd. Het grootste deel van de mensen is misselijk, ik nog niet gelukkig, hopelijk word ik het ook niet. Vanochtend tijdens de wacht was het flink koud, het regende de hele tijd. Tot het laatste halfuur, en het laatste kwartier kwam de zon nog door. We hebben echt 4 x groepjes met dolfijnen gezien! Echt super leuk was dat! :D We gaan niet meer stoppen in Brest, dat komt omdat er gisteren onweer was(tijdens onze wacht) en daardoor is de wind een stuk beter geworden. Dat is wel heel fijn. Ik denk dat de leraar Natuur/Wiskunde in Tenerife aan boord komt ofzo. Chille sfeer hier verder, ik ben een beetje moe :p Zaterdag 5 november: Dag 8 Gisteren tijdens de wacht ging het eerst niet zo geweldig met het sturen, maar later ging het wel :) Geen dolfijnen meer gezien, het was wel echt super mooi weer. Hele mooie lucht :) Vanochtend wel dolfijnen gezien, echt super leuk, ze waren wel snel weer weg :( Het schip beweegt echt niet normaal! Ik kan echt niet blijven staan en ik heb al best wel veel blauwe plekken, maar ik ben nog steeds niet misselijk! :D Ik heb nog 2 uur geslapen vanmiddag. Verder is hier niet zo veel te beleven. Zondag 6 november: Dag 9 Best wel lekker weer tijdens de wacht vanochtend. We varen nu voor de kust van Noord Spanje. We gaan dichter bij de kust varen omdat er daar dan zachte noorder wind komt, want als we op deze koers zouden blijven varen dan kregen we hele sterke zuider wind en daar kan dan de motor niet tegen op ofzo. Zonet waren er weer dolfijnen, er sprong 1 tegen de ketting aan de voorkant van het schip aan, dat was best wel zielig :( Dolfijnen zijn echt cool! Ik had eigenlijk niet verwacht dat we die nu al zouden kunnen zien :D De zee heeft echt een mooie kleur hier, donkerblauw. Maandag 7 november: Dag 10 Ik ben vandaag wachtleider ;) Dat betekent dat ik de taken moet verdelen, zorgen dat iedereen op tijd er is en nog meer van dat soort dingen. Het is best wel leuk. Tijdens onze wacht vanochtend hebben we echt veel gedaan man, zeilen gezet, zeilen neergehaald, dek schoongemaakt en nog meer. Er waren al weer dolfijnen, en Yoram had een walvis gezien, die heb ik niet gezien want hij was nogal ver weg. We varen nu voor de kust van Portugal, het is best lekker weer. In de zon kun je wel in je hempje zitten maar dan moet je wel uit de wind zitten :p. Dinsdag 8 november: Dag 11 De zee gaat echt gigantisch te keer, er is een bui storm zegmaar. Ik heb keukenploeg en het is echt een hel. Alles valt om en echt super vervelend. We varen nu uit koers omdat we niet de koers kunnen varen, want als we dat doen gaat het echt helemaal mis, maar het gaat als nog echt enorm heen en weer. We kunnen nu niet afwassen omdat het teveel beweegt, daarom gaan we nu een film kijken. Film was leuk! Ik hoor net dat we sinds vanochtend 10 meter gevaren hebben :0 We voeren ook 1 knoop... Dat is 1 zeemijl per uur(1 zeemijl is ongeveer 1.8 kilometer) Nu liggen we stil omdat als we gaan varen de kluiverboom onderwater komt en dan breekt ie af, en dat moet zeker niet gebeuren. Er kwam net een enorme golf en nu is weer alles omgevallen... We kunnen nu niks doen omdat het gewoon te gevaarlijk is om lang in de keuken te staan. We gaan nu even bedenken wat we nu gaan doen. We hebben vanavond chiliconcarne uit blik gehad als avond eten, omdat we niks konden maken, het was opzich best wel lekker. Woensdag 9 november: Dag 12 Vanmorgen had ik weer wacht. Het viel wel mee, er was niet zo veel te doen. Er is gisteren weer een nieuw keukenrooster gemaakt en ik moet nou dus morgen weer en op zondag, daar baal ik wel een beetje van, maarja het is niet anders. De zee is wel weer rustig geworden :) Morgen hebben we weer school omdat we tijdens de wacht niks kunnen doen omdat we niet kunnen zeilen, dus dat is wel balen, maar opzich ook wel weer fijn want we gaan met proefwerken en dergelijke bezig(welke al zijn binnen gekomen enzo) en de schooldag is minder lang dan eerst :) Ik heb net even meegeholpen met het toetje maken voor vanavond(lekkere smoothie :D) Nu plakken m'n handen xd Donderdag 10 november: Dag 13 Vandaag had ik weer keukenploeg. Het was best een lange dag. Veel gedaan, 's middags hadden we iets te weinig eten maar dat hebben we goed opgelost. Nog een les Spaans gehad en een lesje over de boot, hoe je lijnen moet beleggen, touwen moet opschieten enzo. Best wel gemakkelijk. Grote afwas 's avonds, om half 11 waren we pas klaar, toen nog even bij mijn wacht gezellig gezeten, gedoucht en daarna gaan slapen. Niet zo bijzonder verder :p Vrijdag 11 november: Dag 14 Vandaag is het 11-11-11 :D En het is ook Sint Maarten! Dikke feestdag vandaag :p Wij doen er niet echt iets bijzonders mee :p We zijn nu ongeveer te hoogte van Marokko :D Vet cool! Vanochtend bij de wacht was het gezellig, er kwam een best wel grote groep dolfijnen, Atlantische Vlek Dolfijnen ofzo. Ja dat was cool. Vanmiddag weer een les Spaans gehad en daarna een lesje over het weer, toen hadden we 2 uur zelfstudie. Voor Tess Lian Benjamin en mij is het PW Natuurkunde binnen gekomen, al een paar dagen eigenlijk dus ik heb in die zelfstudie uurtjes een samenvatting gemaakt. Nu een beetje chillen met Tess, Siebrand en Yke. Gezellig :) Zaterdag 12 november: Dag 15 Gisteravond tijdens de wacht ging het echt enorm te keer, ik stond aan het roer en toen kwam er een golf en BAM daar lag ik lang uit op de grond haha. Ik vond het zelf vrij grappig xD Vanochtend ging het echt ook erg, golven over het dek, al weer bijna achter het roer weg gevallen. Tijdens de lunch(we aten spaghetti) viel er veel eten op de grond, een grote tomatensaus vlek op de muur, ik ben bijna met bord en al van de bank geschoven :p Haha ik vind het echt grappig. Zondag 13 november: Dag 16 Vandaag had ik weer keukenploeg, opzich is dat wel chill want dan mogen er tot 10 uur uit slapen omdat onze wacht zegmaar dan teweinig slaap krijgt. Het was best wel een leuke dag, alleen de oven was stuk. Maar Martin heeft m weer gefixt :) we hebben vandaag geen sailmail gekregen omdat de ontvanger ofzo het niet doet... Echt stom, ik had me er erg op verheugt. Als het goed ik komen we dinsdag in Tenerife aan, en dan kan ik gewoon bellen, dus dan komt het goed. Vandaag hadden we grote schoonmaak! Alle kamers moesten schoongemaakt worden en iedereen kreeg dingen te doen om de boot schoon te maken enzo, gelukkig had ik keukenploeg want daarom moest ik gewoon de dingen doen die de knokploeg moet doen, en niet vieze klusjes zoals het groente en fruit hok schoonmaken of de wc's. We waren eigenlijk te laat met de lunch omdat de oven stuk was, maar de klok ging een uur achter uit en toen waren we gelukkig wel op tijd :) Maandag 14 november: Dag 17 Jeeej vandaag weer gewoon wacht. Ik vind mijn wacht echt leuk. Vet gezellige mensen, en het is ook wel leuk om een keer met een meerderheid jongens te zijn, omdat we overal op de boot met een meerderheid meisjes zijn :) De wacht was echt chill vanochtend. Het zonnetje begon te schijnen en het werd vet lekker warm :D Jaa dat was echt leuk :) Lekker met je slippers op het dek bakboordwacht zijn :) Echt leuk. Net hebben we weer een les Spaans gehad. In het begin vond ik Spaans niet zo geweldig maar ik begin het steeds leuker te vinden. Dat komt denk ik vooral omdat ik het niet echt moeilijk vind, het is echt veeeeeel gemakkelijker dan Frans :D Daarna hadden we 2 uurtjes zelfstudie en toen heb ik weer natuurkunde gedaan. Nu hebben we vrij zegmaar, om half 8 gaan we eten en dan om 8 uur hebben we weer wacht. Het is nu half 6 :) Dinsdag 15 november: Dag 18 Vandaag zijn we tijdens onze wacht in de een verlaten baai in Tenerife aangekomen :D Het is hier echt super mooi en het is echt heerlijk weer! Vanmiddag hebben we heerlijk gezwommen. Het water is wel een beetje zout. We gingen naar het strand zwemmen, dat was echt best wel vermoeiend maar super leuk! Toen we op het strand waren, waren er echt hoge golven man echt super gaaf! Er gingen een aantal mensen de berg beklimmen maar daar had ik niet zo zin in dus ben ik met Douwe, Francis, Tess, Lian, Andrea, Daisy en Evie op de boot gebleven. Dat was echt gezellig, beetje boekje lezen in de zon, echt super relaxed. We hebben vanavond lekker gebarbecued op het dek! En nog muziek enzo echt super super gezellig! Het was echt een leuke avond :D Woensdag 16 oktober: Dag 19 Vanochtend hadden we Groot Schoon Schip. Dat betekend dat alles schoon moet, en opgeruimd enzo. Tijdens het Groot Schoon Schip voeren we naar de haven van Santa Cruz. Het zag er echt prachtig uit! KUS(Duitse versie van School At Sea) ligt hier ook. Toen we afval moesten weg brengen zijn we(Yke, Yoram, Wouter, Tess, Sietske, Andrea, Dianne) er even heen gelopen, even gepraat, was wel gezellig. We kregen onze mobiel terug naar de lunch, even gezellig gebeld met lieve familie :) Daarna mochten we Santa Cruz in. Het was echt zo leuk! Ik zal precies beschrijven wat we allemaal gedaan hebben: Francis, Liselet, Tess, Lian, Sietske, Evie, Marleen, Meilin, Andrea, Britt en ik gingen de stad in, we zijn bij de Zara geweest. We hebben bij een soort cafeetje ding een heerlijke milkshake gehad. We zijn nog bij een soort Spaanse Xenos geweest. Een kerstman must voor 50 cent gekocht en een wekkertje. Toen kwamen we Douwe, Floris, Jules, Yke, Yoram en nog een paar mensen tegen. Daarmee zijn we naar een supermarkt geweest. Chips, blikje cola en shampoo gekocht. Toen gingen we met z'n 19en een pizzeria opzoeken om avond te eten, en we hebben er 1 gevonden hoor! We konden per meter pizza bestellen. We hebben 5 meter pizza besteld en 8 liter cola en van die enorme tap dingen, echt super gaaf! Het was echt super lekker en die eigenaar was echt super aardig, hij regelde alles, we kregen ook nog gratis een tap ding met zo'n heel zoet shotje spul er in, hij vroeg of we er nog drank in wilden, maarja dat mag niet. Het was echt zo'n leuke avond, we kregen ook nog ijs van z'n ijssalonnetje die er naast was. Echt super gaaf! In totaal was het ongeveer 8,50 per persoon maar we hebben allemaal 10 euro betaald met de fooi enzo. We gingen ook nog met m op de foto. Ik ga even kijken of ik die foto te pakken kan krijgen. Na het eten zijn we nog een stukje door de stad gelopen en toen naar de haven en daar kwamen we nog 3 mensen van KUS tegen, was wel gezellig. Nog even gechillt en daarna gaan slapen want ik heb morgen weer keukenploeg... Donderdag 16 november: Dag 20 Poeh vroeg opgestaan vandaag voor de keukenploeg, want we gingen om half 8 al ontbijten. We ontbeten zo vroeg omdat we om 10 uur op de British School Of Tenerife werden verwacht. Eerst gingen we een eind lopen naar de bus, toen een dik halfuur net de bus naar dat dorpje, en vanaf daar moesten we ook nog dik een half uur lopen. Het laatste lopen was best wel zwaar omdat we echt heel veel trappen op moesten. Maar het was wel super mooi! Mijn camera was leeg dus ik heb geen foto's kunnen maken, maar andere mensen wel dus ik vraag wel even of ik die kan krijgen. Die school is echt lelijk xD. Nou het is een beetje een vervallen gebouw. Het was wel vet leuk, de lunch was daar lekker. We hebben na de lunch nog een toernooitje volleybal tegen ons zegmaar gedaan. School At Sea heeft echt dik gewonnen, behalve een paar keer(waaronder ons team :p) De jongens waar we tegen moesten volleyballen probeerden ons te laten winnen, maar dat lukte niet xd, omdat wij zo slecht waren. Maar het was wel vet leuk! Nou de terugreis was zowat het zelfde als de heenreis. Toen we terug waren(ongeveer rond half 6) moest de keukenploeg direct naar de boot, terwijl de anderen nog weg mochten blijven tot half 8 ... Toen hebben we op de boot zegmaar de salade gemaakt enzo, want we hadden 's avonds een barbecue met de Duitse boot. De barbecue was echt gezellig, er aardige mensen. We hebben hun boot gezien. Die is echt groter man! Maar toch vind ik onze mooier, want bij die van hun is alles wit ofzo, niet echt sfeervol. We hebben hun ook onze boot laten zien. Jaa was wel leuk. We kwamen toen we terug liepen om de afwas te doen, 2 Nederlandse mannen tegen, die hebben we, met toestemming van de kapitein, even de boot laten zien. Daarna hebben we de afwas gedaan en toen hebben we met de keukenploeg nog gechillt op het achterdek. Vrijdag 17 november: Dag 20 Vandaag weer vroeg ontbijt gehad want om 10 uur kwamen de mensen van de Britisch School Of Tenerife. Het was vet gezellig met die mensen man! Er waren ook 2 mensen, 1 was half Nederlands en 1 sprak een beetje Nederlands, die heeft nu ook mijn Facebook xd. We zitten nu in de Mac in Santa Cruz. Ik hoop dat het een beetje te begrijpen is. De afgelopen dagen waren echt super geweldig! I miss u all! Anna

oma Takkenkamp

Het verslag gelezen.Ik ben jaloers op je zeg,Geweldig dat je dit mee maakt.Elke dag kijk ik in de krant naar het weer op Tenerife en nu 24 graden.Super meid.!Hier gaat alles goed hoor.Gr Oma

annaw.

hey anna
net je blog gelezen...klinkt allemaal geweldig!
Lekker gezellig.......je komt nog eens wat mensen tegen begrijp ik.
Geniet ervan en blijf schrijven!!!
AnnaW

manon

Hoi lieve anna,
ik heb net je blog gelezen jeemug wat je allemaal niet mee maakt jaloerzzzz!! XD mr goed wat leuk om te lezen wat je allemaal doet. Spaans is dus makkelijker dan frans? wat grappig, ik zou ook wel spaans willen leren lijkt me echt een mooie taal om te kunnen. Hier in Grûn gaat alles top! We hadden gisteren BBF tja dat mis je dan hè. Mr ja wat je allemaal mee maakt is natuurlijk veel leuker dan zo'n BBF. Het was echt super gezellig en ben later bij Isa op de boot haha :p blijven slapen met Eva, Yreen en Soraya :) De schooldagen zijn best wel lang en het is hier bestwel koud brrrr... jij hebt lekkr warm zekur daar :D
dikke kussss Manon

Jannytakkenkamp@gmail.com

Je net een verhaaltje geschreven,maar ik denk dat er iets fout gaat.Zo fijn dat ik met je gebeld heb.Nu gerust!!!! Gr Oma

tante frouwk

ben weer helemaal bij met je verhalen /fijn dat het allemaal goed gaat /groetjes tante frouwk

Myrte Bakker

Heeeee,

Wouw!! Klinkt echt super leuk, en bij jullie is het heel warm, hier is het rond het vriespunt. echt oneerlijk! Ik hoop dat je nog een keertje kan bellen en dat je nog heel veel plezier hebt! Ik stuur je nog wel en mailtje!

Xxxxxxxxxxxxxx Myrte

Roel Nijmeijer

Dag Anna en via jou wil ik ook de andere 3 van het Werkman groeten.

Je schrijft mooie verhalen en ik heb er al van geleerd dat koken bij een stevige wind een kunst apart is.
Jullie beginnen nu aan de grote overtocht en ik zou het leuk vinden als jullie met z'n vieren een kort verhaal, met een paar foto's, voor school willen maken, die we als een kerstgroet van jullie op de site van de school kunnen zetten.
Voor jullie klasgenoten zou je een wat groter verhaal kunnen schrijven, wat we in de mentoruren aan iedereen kunnen geven. Ik hoop dat het je lukt.
Goede reis en behouden vaart.

Roel Nijmeijer
teamleider 4,5,6 Vwo Werkman College

Peter Clement

Hoi Anna,Tess en Lian (ex-mentorkindjes).

Wat een super reis zijn jullie aan het maken!!
Ik vind de stukjes heel leuk om te lezen en ik hoop dat jullie dit een beetje vol kunnen houden.
Ik word er wel steeds jaloerser door!!!
Geniet van de grote oversteek en natuurlijk van de rest van de reis.

Groetjes Peter

Leila

Heey anna,

Hoe gaat het met jullie daar?
Omg..Jullie zijn gwn vlakbij Marokko!!
I'm so jealous right now..-.-
We hebben hier nu al een week dichte mist,
leuk hea ;')

xxxLeilaa
en schrijf snel weer iets nieuws:)

Janny Takkenkamp

Jullie lekker in de zon en wij in de mist en koud.Morgen weer op reis naar de volgende plek ,maar eerst 3 weken op de OceAAN.Ik vind het super zoals je het doet meid.Oma is trots op je.Gr Oma