De oversteek - Dominica - Martinique

Zaterdag 19 november: Dag 21 Vandaag hadden we lekker om 9 uur ontbijt. Dat was wel chill. Daarna moesten we de stad om aan onze onderzoekjes te werken. Evie, Renée, Sietske en ik zijn een groepje, we doen het over het schoolsysteem op Tenerife. We hadden echt geluk met de mensen die we aan spraken, de eerste waren een moeder en een dochter, en die moeder vertaalde voor de dochter. En die dochter zat op een Franse school :), en we hebben ook nog met een lerares gesproken van een school, en die kon ook nog eens vet goed engels! Dus we hebben best wel veel info. We moesten ons om 12 uur bij een café melden om te laten zien enzo wat we hadden. En daar kregen we ook een overzichtje van de toetsen die waren binnen gekomen. Daarna hadden we vrij, dus ik ben eerst terug naar de boot gegaan om te eten(je mocht zelf kiezen of je op de boot wou lunchen of dat je in de stad wou eten) Daarna ben ik met Renée gaan shoppen. Heb haarelastiekjes, tshirtje, vestje, ansichtkaart, armbandje en kadootjes gekocht, was wel leuk :) 's Avonds beetje op de boot gechillt, niet zo bijzonder. Zondag 20 november: Dag 22 Vandaag had ik weer keukenploeg. Ik moest brood halen met Joost, helemaal naar de supermarkt gelopen, was ie dicht... Toen zijn we de hele binnenstad doorgelopen ofzo en uiteindelijk kwamen we een bakker tegen die open was. Vandaag gingen we van kamers wisselen. Oh wat een hel. Het is echt een enorme chaos. Maandag 21 november & Dinsdag 22 november: Dag 23 & 24 Vandaag begon onze eerste excursie: 2 dagen de vulkaan El Teide beklimmen. Ik begon met goede motivatie maar dat was al snel weg. Poeh, wat was dat zwaar! De eerste dag moesten we omhoog. Om 8 uur reed de bus voor, 3 uur in de bus, met een tussenstop bij een supermarkt om eten in te slaan. We kregen een rantsoen van 4 halve stok broodjes, 2 bananen, 1 sinaasappel, en je drinkwaterfles en daar zat bij mij 1 liter water in. Dat was voor 2 dagen! Alleen het water kon je nog bijvullen. En in de berghut waar we gingen slapen kregen we nog soep. Toen we bij de berghut aankwamen de eerste dag, ging hij pas om 5 uur open. Beetje raar. Het was echt KOUD boven op de berg. Poeh! Het vroor er 5 graden. We gingen die ochtend om 4 uur opstaan om verder naar boven te lopen om de zonsopgang te zien boven op de berg. Ik ben niet helemaal naar de top geweest omdat ik dat echt niet vol hield. Sietske en ik hebben het geprobeerd maar we waren 10 minuten aan het lopen en toen hebben we het opgegeven. We konden allebei echt niet meer, toen zijn we terug gelopen naar het huisje van de gondel. Daar hebben we samen met Lian, Tess, Renée, Yke, Steffie, Liselet en Lambert van de zonsopgang genoten. We lagen daar zo in onze slaapzak, want het was echt super koud! De beklimming was echt veel zwaarder dan de afdaling. Maar bij de afdaling waren we wel een stuk verkeerd gelopen. En toen moest de bus ons(ook nog meer mensen die verkeerd waren gelopen) ophalen op een ander punt langs de weg, maar dat was verder geen probleem, want het lag op de route. Steffie en ik waren de hele tijd tijdens de afdaling de hele tijd aan het watertanden over grote bierglazen met cola. Toen we dus in de bus terug naar huis zaten, stopten we weer bij de zelfde supermarkt. Grote Joost(er zijn 2 Joosten, kleine Joost(leerling) en grote Joost(leraar)) kwam ineens naar mij toen en zei: 'Anna, kom eens mee.' Ik schrok me dood en toen we de bus uit liepen, dacht ik zo van: 'Oh nee, straks is er iets thuis gebeurd ofzo.' Maar we liepen de supermarkt in, recht op de frisdrank afdeling af, yess dacht ik, en we gingen cola en koekjes voor iedereen kopen! Echt super tof van hem! Hij zei dat omdat wij zo aan het watertanden waren over cola, en omdat we de hele vulkaan hadden beklommen dat we dat wel verdiend hadden. Dat was echt super cool! Weer bij de boot aangekomen moest we even onze tassen opruimen en dan lekker slapen want de volgende dag gingen we weer weg uit Tenerife :( Woensdag 23 november: Dag 25 Vandaag begonnen we met het nieuwe wacht systeem, ik ben dag 2 met de wacht zegmaar dus ik had eerst school. Opzich wel chill, niet zo veel bijzonders. We zijn Tenerife uitgevaren, en ja dat was het. Donderdag 24 november: Dag 26 Ik het nieuwe wacht systeem heb ik wacht van 4 tot 8... Dus ik moest die nacht na school om 4 uur opstaan maar dat ging opzich wel chill. Ik heb tot half 12 uur de film Seven gekeken met Yoram, Siebrand en nog een paar mensen. Dus ik had een beetje weinig slaap gehad maar was niet heel erg want ik heb gewoon naar het ontbijt om half 9 weer tot de lunch om half 1 geslapen. Dus ik heb het wel weer ingehaald :) vanavond naar de wacht gaan we als het goed is Inception kijken :) Vrijdag 25 november: Dag 27 Vandaag had ik school en Spaans. Niet bijzonder :p Zaterdag 26 november: Dag 28 Poeh, vandaag had ik keukenploeg. Bah nu hebben we het dus met z'n 3en ipv met 5/6.. Het was echt zwaar, wel heel veel boterkoek gemaakt bij het tussendoortje :) Dat was echt een succes. Iedereen vond het ook lekker :D Ik ga thuis echt een keer boterkoek maken, want het is heel gemakkelijk om te maken en echt super lekker. Ik ben naar de afwas direct gaan slapen want ik was echt vet moe. Zondag 27 november: Dag 29 Vandaag was mijn eerste echte vrije dag! Echt we hoefden gewoon niks nada noppes te doen! Ik had normaal zegmaar school vandaag maar het is dus zondag en ik was niet ingeroosterd voor de grote schoonmaak(pas over 2 weken) dus ik had echt een chille dag. Ik heb ook serieus helemaal niks gedaan :p Beetje gekeken hoe Siebrand Plant vs Zombies deed, in de zon zitten en kletsen met Lian. Echt even chill. Ik moet alleen wel om 4 uur weer opstaan vannacht dus ik ga niet al te laat slapen. Maandag 28 november: Dag 30 Vannacht weer om 4 uur opgestaan... Vermoeiend. Echt helemaal niks gedaan met de wacht. Naja niks bijzonders in elk geval. Wel een aantal vliegende vissen gezien. Die visjes zijn echt leuk, het lijken net op kleine vogeltjes die dicht langs het water vliegen. Er is gisteren ook 1 aan dek gesprongen. Dat doen ze blijkbaar vaker, maar hij was al dood(dat zijn ze meestal als ze op het dek komen) en er komen sowieso nog meer zeggen ze. Vooral in de nacht :) Dinsdag 29 november: Dag 31 Vandaag weer school.... Tja moet ook gebeuren. Ik heb m'n Muziek toets voorbereid, die ga ik vanmiddag maken. Ik hoop dat het een beetje goed gaat. Daarna heb ik Natuurkunde geleerd. Alleen dat het laatste stuk snap ik niet helemaal. Maar we(Benjamin, Tess, Lian en ik) hebben afgesproken dat we dat pw overmorgen maken zodat Tess en Lian ook nog een les dag hebben om te leren. Ik denk dat dat wel goed komt. Ze hadden vanochtend bijna een vis gevangen. Er hangt zegmaar een vislijn achter de boot en daar hadden ze een vliegende vis aan gehangen en toen hadden ze dus beet maar, hij is weer ontsnapt. Maar we gaan zo lunchen, echt lekker trouwens, gemarineerde kalkoen met saté en noedels, het ruikt echt heeeeerlijk. Dus ik ga nu even lunchen. De lunch was echt super! Echt heerlijk! Daarna hadden we Spaans en een les over de wind. Toen hadden we weer een zelfstudie uurtje en toen heb ik mijn toets Muziek gemaakt, ging best wel goed :) Goede start :) Als laatste uur hadden we SAS uurtje, toen moesten we een planning maken voor vakken, met wat je al gedaan had, wat je de komende week wil doen en welke toetsen je wil maken en wat je nog nodig hebt. Was wel chill. Woensdag 30 november: Dag 32 Vannacht had ik weer wacht van 4 tot 8. Toen we op gingen staan kwamen Liv en Andrea onze kamer binnen met een super grappig verhaal, namelijk: Er was een vliegende vis door het raam gesprongen op het bed van Sanne! Moet je even voorstellen, die vis heeft de hele oceaan om in rond te springen, komt hij een boot tegen en springt dan door een raam van 40 bij 30 ofzo, nou haha echt pech voor Sanne. Hun kamer stonk helemaal naar vis. Maar toen de vis weg was, trok de geur heel snel weer weg. Het was echt super grappig, maar wel zielig voor Sanne. De wacht was verder wel chill. Bijna niks bijzonders gedaan, alleen dat er echt een enorme vliegende vis op het dek kwam. Alleen Jules heeft m overboord laten vallen, maar het was nog steeds vet cool. Toen heb ik gedoucht en nog even wat geslapen. De wacht vanmiddag/avond was vet leuk, Anne ging de stuurman nat spuiten met z'n waterpistool als je er meer dan 5 graden naast zat. Douwe en Jules werden vet vaak nat gespoten. Ik maar 1 keer :) Op een gegeven moment ging ik 1 knoop harder dan Jules omdat hij zo slingerde xd Donderdag 1 december: Dag 33 Vandaag weer een schooldagje. Niet zo bijzonder. Heb Natuurkunde geleerd, want morgen hebben we dat proefwerk. Er was een vis in Yke's bed gesprongen, en hij heeft gewoon doorgeslapen xD. En toen was ie dood. Er is ook een vliegende vis via de deur de salon in gevlogen. Echt apart dat die beesten zo hoog kunnen springen. Vrijdag 2 december: Dag 34 Vandaag weer een wachtdaggie van 4 tot 8. De wacht was heel saai. Totdat Tess ons kwam vergezellen voordat ze op hoefde te staan :) Ik ben vanmiddag van de trap gevallen. Het viel wel mee opzich. Ik had een beetje een zere rug maar dat was heel snel weer over, en ik heb een bloedbaar op m'n teen. Dat is wel een beetje balen want die doet best wel pijn. Over een paar dagen is hij weer weg als het goed is. Zo even lekker douchen en dan een film kijken. Zaterdag 3 december: Dag 35 Een erg saaie schooldag. De hele tijd Nederlands geleerd. De watermaker is kapot gegaan, nou mogen we niet meer douchen omdat we maar een beperkte voorraad water hebben. Erg vervelend. Tot Dominica niet meer douchen. Lekker stinken wordt dat met z'n allen xD Ik hoop dat hij snel gemaakt wordt. Het kan of erg zijn, dat hij pas in een ander land gemaakt kan worden, of dat hij hier aan boord wel weer gemaakt kan worden. Hopen maar dat het goed komt. Zondag 4 december: Dag 36 Vandaag is er weer grote schoonmaak. Ik heb het volgende week. Hoef vandaag alleen wacht te lopen en m'n kamer op te ruimen. Ik denk dat ik m'n bed weer ga verschonen want ik mag morgen wassen en ik heb erg weinig was omdat ik steeds korte broekjes en hempjes aan heb en geen truien en lange broeken enzo. De watermaker doet het weer!! De watertand is overstroomt. Dat is goed want dat betekend dat ie vol zit. En het was zoet water :D Even een happymoment ;) Maandag 5 december: Dag 37 SINTERKLAAS! We vieren het hier ook vanavond met een dobbelspel echt super leuk. Ik heb kadootjes van thuis meegekregen en die heb ik uitgepakt. Ja dat was echt leuk. Het is echt heel raar dat ik het niet thuis vier. En dat het hier 28 graden is en in Nederland 3 xD. Vandaag had ik ook school. Niet zo bijzonder. Het was echt super leuk vanavond !! We deden dus een dobbelspel. En iedereen moest een kadootje maken, ik deed 2 pakjes kauwgom, en dan door dobbelen wisselden de kadootjes steeds door. Of jij wisselde van tafel. Was echt leuk ! Uiteindelijk heb een gezichtsmasker gekregen. Sinterklaas kwam ook nog langs xD Echt heel grappig ;D Siebrand en Sietske kregen een boterham omdat ze altijd honger hebben :p en nog wat meer komische dingen :D We hebben ook een chocolade letter gekregen. Echt een geslaagde avond! Dinsdag 6 december: Dag 38 Vannacht weer wacht. Er ging een draadje stuk bij het grootzeil. Dus topzeil strijken, grootzeil strijken, en nu wachten tot hij gemaakt is. Verder heb ik geleerd hoe ik vuilwater af moet pompen :) Best wel makkelijk :p Woensdag 7 december: Dag 39 Gewone schooldag, pw Filosofie gemaakt. Super leuk berichtje van m'n leraar bij het pw. Echt leuk om te lezen :) Ik heb geleerd hoe ik een armbandje moet maken. Dat is hier helemaal in ofzo. Super leuk. Je hebt zo'n boekje met heel veel soorten. Echt leuk! Ja veel meer is er niet gebeurd. Donderdag 8 december: Dag 40 Het is zo ontzettend warm deze dagen. Je zweet je echt kapot. De deur van je hut moet wagenwijd open en je raam ook en dan is het nog net uit te houden. De wacht was wel chill vannacht/ochtend, niet heeel veel gedaan ofzo. Maar was wel gezellig. Lag ik net lekker te slapen na de wacht, begint iedereen boven te schreeuwen. Hebben we onze eerste vis gevangen met de vislijn zegmaar. Tijdens de lunch hebben we die opgegeten. Lekker man! Poeh lekker weer het eerste deel van de middagwacht. Daarna kwam er een onweersbui en toen was het hel. Regen, hele koude wind en het was donker. Niet leuk. Het enige wat er wel positief aan was, was dat er wel echt hele felle en mooie flitsen waren. Dat is echt geweldig om te zien. Helemaal natgeregend weer terug van de wacht, lekker soepje gehad, zo Eclipse kijken met Sietske :) Vrijdag 9 december: Dag 41 Gewoon schooldagje. Eindelijk weer dolfijnen tijdens Spaans. Ja dat was weer even leuk. 's Avonds Titanic gekeken met Siebrand, Tess, Sietske, Britt en Merwin. Was leeeuuk :D We kwamen erachter dat ze op de Titanic hetzelfde kompas hadden :p Best gaaf, en de Titanic meerde ook aan in Cherbourg. Echt grappig :) Zaterdag 10 december: Dag 42 Vannacht een beetje kut geslapen. Het regende buiten en het kwam naar binnen. Nou ik slaap dus onder een raam dus m'n deken enzo was nat, en het raam stond op een kier en de deur was dicht dus het was echt heel erg warm... Om half 4 dus opstaan. Gelukkig maar want dan hoefde ik niet langer in m'n bed te liggen. Wacht was wel leuk, was dus een beetje moe maar dat was niet heel erg. Om half 9 weer gaan slapen, met de deur en het raam open. Echt goed geslapen tot ongeveer kwart voor 12. Toen gedoucht en daarna nog geholpen met zeilen zetten. Nu even lekker chillen, om 4 uur weer wacht, maar dat wordt wel gezellig denk ik :) Zondag 11 december: Dag 43 Vanmorgen om half 10 wakker gemaakt door Siebrand, hij is een geniale wakkermaker :) Toen lekker ontbeten. Genieten van m'n schoolloze dag op het achterdek :) Geluncht en toen grote schoonmaak. WC's beneden aan stuurboord, rotzooi in de salon opruimen, en de vloer in de salon dweilen. Opzich niet erg, samen met Marleen deden we het best snel. Toen begon het Atlantic Overboording We moesten allemaal in zwemkleding in de salon zitten. Toen werden we één voor één naar buiten geroepen. Oh oh oh. Je werd zegmaar naar buiten gesleept. Zat Martin en de rest van de crew daar zegmaar met vreemde kleren en stukken net op hun hoofd. Je moest op een bank gaan liggen, deed Anne net als of je haar er een stukje af geschoren werd. Super eng ;p toen werd je ingesmeerd met een mengsel van water, ketchup, meel, maïs en mayonaise. Echt smerig. En daarna moest je een klein beetje zeewater drinken en de voet van de Joost kussen xD toen kreeg je nog cola in je mond gespoten met een waterpistool en toen kreeg je je nieuw naam. Mijn is Mevrouw Zuignapvis haha. Toen werd je naar het voordek gestuurd om je soortgenoten gezelschap te houden. Toen gingen we steeds stiekem kijken hoe de rest het er vanaf bracht. Het hele gebeuren is gefilmd. Dus ik hoop dat ik die te pakken kan krijgen en die dan posten. Toen iedereen geatlantic overboord was, moesten we alle zeilen strijken en toen mochten we in de zee zwemmen!!!!! Echt super vet, met zonsondergang en met gewoon niks om je heen behalve het schip. Echt super vet! Toen afgespoeld op het dek en de zeilen weer gezet. Daarna lekker soep gegeten en toen lekker gaan slapen. Maandag 12 december: Dag 44 Vandaag is de eerste dag van de scheepsovername. Dat betekend zegmaar dat de crew vakantie heeft en wij het schip moeten gaan besturen. Je moest eerder al een sollicitatie brief schrijven als je wel Kapitein, Stuurman, Bootsman, Kok of Machinist wou worden. Ik heb voor niks gesolliciteerd want je moet zegmaar als je dat wil worden echt alles weten wat en hoe je het moet doen enzo en dat weet ik niet dus ik heb het maar niet gedaan. Er komen nog 3 scheepsovernames, dus misschien ga ik de volgende keer wel solliciteren. Dit is zegmaar wat het geworden is: Kapitein: Till Stuurmannen/vrouwen: Jorrit, Liselet, Haike Bootsmannen/vrouwen: Floris, Andrea, Coen Koks: Siebrand en Douwe Machinist: Joost Ja ik vind het goede keuzes. Er zijn nieuwe wachten gemaakt, en ik zit eindelijk een keertje bij Lian, maar wel weer van 4 tot 8. Maar dat is niet erg ofzo. Eigenlijk had ik vandaag de hele dag keukendienst maar door de scheepsovername zijn we gematst, we hoefden alleen maar het ontbijt te doen. En dat was ongeveer tijdens mijn wacht dus dat was wel chill. Daarna lekker gaan slapen. En toen was er weer lunch. Super lekker natuurlijk want Siebrand was kok :) (dat typte Siebrand xd) Haha, ja het was lekker :) Tijdens de wacht vanmiddag, veel regen, veel gedaan, wisselende wind, al dat soort shit.... Niet heel chill. Maar we hebben wel de boot voor de leerlingen, die we in Cherbourg ergens in een 2ehands winkeltje hadden gekocht, in elkaar gezet en opgepompt. Best wel cool. De wacht ging opzich snel. Mm, daarna lekkere soep gehad. Ja wel een hectische maar ook wel relaxte dag :) Dinsdag 13 december: Dag 45 Om half 4 weer opgestaan, opzich wel leuke wacht, het werd helemaal leuk toen we Dominica zagen liggen. Echt super mooi deze baai. Mooier dan Tenerife. Allemaal palmbomen enzo. Echt mooi! Heerlijk gezwommen deze middag in de zee vanaf het schip. En toen mochten we naar de lunch onze simkaart terug :D Echt fijn om weer even te bellen na 3 weken op zee :) Daarna weer gezwommen. Het water is hier zo chill warm. Om half 4 werden we met het een bootje naar de kant gebracht. Want we hadden een barbecue bij een cafeetje van een vriend van Martin. Super gezellig. We werden er heen gereden in een pickup. Allemaal in de achterbak. Echt super leuk. Deze avond was echt super. Ja super leuke dag sowieso. Straks nog even een James Bond film kijken, en dan lekker slapen :) Woensdag 14 december: Dag 46 Vandaag zijn we naar de indianen geweest. We zijn langs allemaal plekken gekomen waar Pirates Of The Caribean 2 is opgenomen!! =D Echt super gaaf!! We zijn ook over de Indian River gevaren. Daar komen ze ook in de film. Bij dat stuk als ze naar Tia Dalma gaan. En we zaten in het bootje waar Johnny Depp, Keira Knightley en Orlando Bloom in hebben gevaren. Echt super super vette ervaring! Bij de indianen was het opzich leuk. Ze gingen voor ons dansen. Dat was eigenlijk het enige wat we echt van de indianen zelf hebben gezien. Het was heel erg toeristisch. Best wel jammer, maar het was wel mooi! Donderdag 15 december: Dag 47 Vandaag gingen we naar de Boiling Lakes lopen. Het was een trip van 7 uur. Maar het was wel echt super mooi! Door het regenwoud, en in een vallei waar de Boiling Lakes waren. Ja de Boiling Lakes waren super alleen ik heb er niet echt een foto van kunnen maken omdat ik bang was dat m'n camera kapot zou gaan ofzo door de zwavel. Maar het was we vet! Toen we weer terug waren mochten we nog even het supermarktje in. Even wat lekker gekocht. Toen gingen we terug naar de boot, avond gegeten en toen nog even gezellig buiten gezeten, daarna lekker gaan slapen. Vrijdag 16 december: Dag 48 Oh ik had een spierpijn vanochtend! Van het lopen van gisteren. Vandaag varen we naar Martinique. Best wel leuk, we hebben wachten van 3 uur dus best wel leuk. We gaan vandaag ook van kamers wisselen. Ik hoop dat ik een beetje op een leuke kamer kom. Ik lig weer op dezelfde kamer als eerst maar nu met Evie, Willemijn en Liv. Ja ook wel leuk. De kamerwissel verliep een stuk relaxter dan de vorige keer. Ik hoefde dus niet van kamer te wisselen maar ik ben wel van bed gewisseld. Maar over het algemeen verliep het goed. Zaterdag 17 december: Dag 49 Vandaag lekker Martinique in. Super leuk. Zit nu vet lekker uit de zon op een terrasje achttig iets. Echt chill. Er is hier internet, niet heel snel maar het is er! Het duurde even voordat ik ingelogd was. De oversteek zit er op. Het ging echt ontzettend snel, maar het was wel super leuk. Geniet van de kou in Nederland! Wij zitten hier in 30 graden :p We gaan vanavond weg naar de ABC-eilanden. Dat is 4 dagen varen. Als het goed is is daar internet dus dan kan ik wel weer iets posten. En daar ga ik ook foto's uploaden want het internet niet is niet ideaal. En er is hier nergens een internet café. Dus de foto's komen met een beetje geluk er op Bonaire ofzo op. Mis jullie! Groetjes uit Martinique! Anna

Janny Takkenkamp

Oma vond het geweldig dat ze met je kon praten en het was of je in Zuidhorn zat zo duidelijk.Wat een geweldige ervaring kind, je hebt heel veel te vertellen als je thuis bent.Ook de weblog bekeken zonet.We reizen echt met je mee.Good Luck.Oma

manon

Heey Anna!
Echt super vet om te horen, wauwie wat je allemaal wel niet meemaakt, zou ik ook wel willen! Kmis je!! :( Het is wel raar hè sinterklaas zonder nederland en familie zal vast ook wel zo zijn met de kerstdagen straks. Voor kerst komt mn broer naar nederland echt super leuk! Hij is al 3 maanden niet meer in Nederland gweest dus zal wel weer ff wennen zijn mr hij heeft er echt zin in (ik ook haha :p). Voor nieuwjaar ben ik zelf in Frankrijk i.p.v. nederland kga weer ff lekkr nr mn familie toe :) Kan niet wachten om jullie weer te zien! xxx dikke knuffel
Manon

Britt

Heee Anna,
Leuk om te horen dat het zo leuk is! Echt heel veel plezier op Bonaire (daar zijn jullie nu toch?) en natuurlijk de rest van de reis! Ik mis jullie!

Britt

Xxx

Anne Bouman

Lieve Mensen (Anna,Lian,Ben-G, Tess)
Wat een geweldig verhaal! Echt heel jaloers op jullie, GE-WEL-DIG!
Wij zullen jullie zeker blijven volgen op deze blog!
Heel VEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEL Plezier!

xxxx Anne en Anniek en Judith!!!!!!!!!!!!!!!

Douwe

Hoi,

Fijne kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar!
Groetjes uit dit natte, koude land.

PS: Ik heb geen idee of je mij wel kent, maar ik zit in je mentorklas

Norwin

Fijne kerstdagen!

Charel

Hi Anne, Tess, Lian en Benjamin,
Heel veel plezier op jullie reis en hopelijk gaan jullie nog veel leuke/spannende dingen doen. Ik wens jullie fijne kerstdagen toe en tot volgend jaar!
P.S. Het is hier super koud en het regend(geen sneeuw of zon dus). Veel plezier en succes!
X Charel

Richard van der Woude

Hoi Toppers,
Wat een geweldige belevenissen hebben jullie. Ik ben jaloers en wil ook naar de zon!
Prettige Kerstdagen en alvast een Gelukkig Nieuwjaar!!!

Richard

Eline

Hee allemaal!

hele fijne feestdagen en een gelukkig nieuwjaar!
heeel veel plezier nog!

Wouter

Iedereen fijne kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar!!!

Jan-Maarten Van Der Molen

Jo, zee rakkers van me(Anna, Lian, Benjamin en Tess), wij hebben vakantie*muhahaha*, maaar jullie zon, je kan erover discussieren wat beter is. maar dat doen we niet. slechts 1 van jullie ken ik, maar toch wens ik jullie een behouden vaart !

Jm

Jan-Maarten Van Der Molen

oh ja, en een gelukkig nieuw jaar mensen!!

Jm

Henri

Hey fawaka Ben-G
Ganja farmer hier fijne kerst daar en een gelukkig nieuw jaar. Anna, Lain en Tess ook nog.

frank hofstede

hay allemaal
veel prezier met kerst en nieuwjaar

jacob

Fijne feetstdagen.

Myrte

Heeee,

Kllinkt echt super leuk, en gezellig. ik hoop dast we nog kunnen bellen of whatssappen. Ik ben net naar de film geweest, was wel leuk met school. En het is eindelijk kerstvakantie!! Ik wens je superveel plezier, en alvast een gelukkig nieuwjaar!!

Xxxxxxxxxxx

manon

Heey allemaal (Anna, Tess, Lian, Benjamin)
Fijne kerstdagen en een super gezellig nieuwjaar!
xoxo