Panama - Cuba en eindelijk Bermuda

Hee lieve mensjes daar in het koude Nederland, Het is echt een hele tijd geleden dat ik internet had om dit te posten. In Panama was wel wireless internet maar toen moesten we onze trekkingrugzak in pakken voor 3 weken, en was een iPad net iets te zwaar en te groot om mee te nemen. In Cuba had in m wel meegenomen maar daar hadden ze nog nooit van wireless internet gehoord, dus dat werkte ook niet. Nu zijn we in Bermuda, en dat is van Amerika dus hier hebben ze het wel :D ik heb internet eigenlijk niet echt gemist haha, oke genoeg gepraat. Veel plezier met dik 2 maanden Schoolatsea te lezen. :p Hier komt het: Zondag 25 december: Dag 57 1e Kerst Dag !! Gisteravond om kwart voor 1 m'n kadootjes opengemaakt. Super leuk allemaal! Vandaag hebben we met de 2 lesdagen samen wacht. Dat is denk ik omdat nu allebei de lesdagen evenveel les en wacht gehad hebben. En omdat het kerst is :) En nu hebben we samen wacht. Weer een grote wacht, dat is wel gezellig. Ik ga nog eventjes slapen voor dat ik wacht om 4 uur heb. s' Avonds hadden we kerst diner. Heel erg leuk. Iedereen had zich leuk aangekleed en het was super gezellig. Na het eten gingen we nog even buiten verder door chillen en kletsen met muziek enzo. Toen waren mensen nog gaan zwemmen en toen zijn er nog heel veel mensen(vooral meisjes) in het water gegooid. Waaronder ik :p Het was echt heel erg gezellig. Maandag 26 december: Dag 58 2e Kerstdag!! Vandaag zijn we naar het strand geweest. We hadden wat activiteiten om elkaar beter te leren kennen. En we gingen ook Over de Streep doen. Dat was echt heel erg leuk. Er zijn een aantal best wel wonderbaarlijke dingen naar voren gekomen. Echt heel erg, ja fijn, interessant, zoiets, was dat. Toen later hadden we de middag vrij en toen zijn we met een paar mensen op het strand gebleven. Tijdens het zwemmen ben ik in een zee egel gestapt. Niet heel erg fijn. Toen we weer op de boot waren was het rood en dikker geworden. Heleen, de huisarts, was al van boord, maar die had als advies aan Els gegeven, want die was ook in een zee egel gestapt, om haar voet in azijn te doen. Nou ik dat dus ook doen. Het deed echt ontzettend veel pijn. 4 uur lang! Echt verschrikkelijk was dat. Uiteindelijk mocht ik eruit en toen was het helemaal dik geworden. Ik kon er nauwelijks op lopen. In de nacht echt super veel pijn gehad. Dinsdag 27 december: Dag 59 Vanochtend al wat minder last van mn voet. Ik heb het aan Els laten zien en die zei dat het verstandig was om er een dokter naar te laten kijken. Dus ik met Jaap naar de Spoedeisende Hulp in het Hospitaal in Oranjestad. Hele tijd gewacht en toen uiteindelijk geholpen. De dokter zei dat het waarschijnlijk vanzelf over zou gaan en omdat we pas in Panama weer naar een dokter kunnen, heeft ie een recept Antibiotica voorgeschreven. En hij zei ook nog dat het heel vreemd was dat Heleen had gezegd dat het in azijn moest. En hij zei dat m'n voet gewoon moet weken in zeewater en dat er nat verband om heen moet, zodat het stukje zee egel er vanzelf uit gaat. Tja dat was het. Toen waren Jaap en ik net op tijd weer terug voor de middag activiteit. Dat was echt super vet! Het was een bus die er echt super vet uit zag en de hele tijd hard muziek op enzo. Echt super leuk. We gingen naar Baby Beach om te zwemmen, snorkelen en op het stand liggen enzo. Daarna gingen we verder rijden. Nog bij een paar plekken langs geweest, bijvoorbeeld een oud kasteeltje wat helemaal vervallen was. Dat was best vet! Weer op de boot aangekomen konden we nog even chillen en toen avond gegeten en toen lekker slapen. Woensdag 28 december: Dag 60 Vandaag hadden we een lesdag. De stores(voorraad eten) kwamen ook aan boord. De mensen die vandaag eigenlijk geen lesdag hadden moesten dat inruimen en schoonmaken. Ik had lesdag, dus dat was wel relaxed. s' Avonds lekker tosti's gegeten en toen vroeg gaan slapen want morgenochtend gaan we weg. Donderdag 29 december: Dag 61 Vanochtend gingen we weg uit Aruba. Ik had pas om 4 uur wacht dus naar het ontbijt ging ik weer slapen. Verder is er niet echt iets gebeurd vandaag, Ik had wacht maar dat was het haha :) Vrijdag 30 december: Dag 62 Vandaag weer een lesdag. Lekker Nederlands leren. Super. Het is echt heel erg raar dat het morgen al Oudejaarsdag is. Vanavond eten Keizersmarre. Super lekker. Echt een interessante dag is dit ook niet verder :p Zaterdag 31 december: Dag 63 Oudejaarsdag!!! Echt heel raar dat het de 31ste is. Het voelt gewoon als een wachtdag. Tijdens de middagwacht hebben we om 7 uur ook nog Nederlands Nieuwjaar gevierd. Dat was echt een heel raar moment. Ik stond daar zo te bedenken wat ze thuis allemaal op dat moment zouden doen. Echt vreemd. Om kwart voor 12 stonden we allemaal op het achterdek. Om 12 uur was het leuk. De scheepstoeter ging af en iedereen wenste elkaar een gelukkig nieuwjaar. Het was echt heel gezellig. Morgen is het zondag dus ik heb vrij. Dat is echt chill. Ik ga nu slapen want dan kan ik lekker lang slapen :) Zondag 1 januari: Dag 64 Nieuwjaarsdag! Lekker lang uitgeslapen. Rond 11 uur was ik wakker maar nog ongeveer een uur gelezen. Echt chill!!! Ja toen lekker in de salon gezeten, geluncht, en daarna Grote Schoonmaak kaartje gekregen. Ik moest de ramen van de keuken en de salon schoonmaken. Maar dat was maar heel weinig werk. Dus dat was wel fijn. Daarna Casino Royale gekeken met Liselet, Yke, Floris, Joost, Marleen en Siebrand :) Maandag 2 januari: Dag 65 Vanavond zijn we aangekomen in de San Blas. Het is hier echt super mooi. Echt Bounty Eilanden (lichtblauwe zee, witte stranden, palmbomen etc.) Omdat we stil liggen en omdat het hier zo warm is 's middags hebben we om 7 uur ontbijt en dan school tot de lunch. Het is best fijn want het is heel erg warm 's middags. Tijdens de les vandaag zijn we naar een ander eilandje gevaren. Na de lunch gingen we daar aan land.. Alle hutjes waren best klein en zijn van stro en takken gemaakt. Heel authentiek enzo. We kwamen daarna weer terug op de boot, na de lunch mocht je weer naar aan land om op hun manier te gaan zeilen. Andrea, Siets, Tess, Lian en ik hadden daar niet zo veel zin in, dus we zijn niet mee gegaan. Na het avond eten was er Bonte Avond, eigenlijk zouden we die op Oudjaarsdag hebben maar toen bewoog de boot te erg dus hebben we het verplaatst. Het was echt super leuk! Ik ging met Tess, Sietske, Andrea en Britt, Halleluja zingen en ik begeleide op de piano. Het was best cool :). Joost(leraar) ging met Wouter, Benjamin en Douwe een dansje doen op een liedje van de Backstreet Boys, echt super grappig, er was een stelletjes quiz, leraren vs. bemanning en de leraren hadden als afsluiting een School At Sea parody gemaakt op Het Is Een Nacht. Echt een geslaagde avond! Dinsdag 3 januari: Dag 66 Vandaag 's ochtends eerst aan school. 's Middags vrij. De boot van een ander Duits project ligt hier ook in de San Blas. De Johann Smith. Het is de duurdere versie van KUS, maar het is geen onderdeel van KUS. Ze komen ook allemaal van 1 school in Duitsland, en het zijn allemaal een beetje kakkers. We zijn op hun boot geweest en zij op de onze. Hun boot is echt kleiner en veel moderner dan onze, maar ook veel minder gezellig. Ik vond die van hun ook best lelijk. Nee ik zou liever op onze boot zitten. Ik heb daarna nog een paar mensjes van hun rondgeleid en dat het wel weer voor de Duitsers. 's Avonds keken we een film met z'n allen, Lord Of The Flies. Best wel een rare film xD. Woensdag 4 januari: Dag 67 's Ochtends gewoon weer school. Niet erg bijzonder. Na de lunch gingen we aan land bij het kleine eilandje waar we tegenover liggen. We kregen een uitleg over de levenswijze van de Kuna Indianen van een echte Kuna Indiaan. Het was heel cool om dat mee te maken. De Kuna's zijn de eigenaren van alle eilandjes van de San Blas. En dan hebben ze eilandjes zoals waar we waren en dan komt er een gezin voor 3 maanden daar wonen om het eiland te onderhouden. Kokosnoten rapen en doorverkopen, het eiland schoonhoud etc. En na 3 maanden worden ze afgelost door een ander gezin. Een soort eiland wacht van 3 maanden ;p Als tegenprestatie gingen wij het eiland wat opruimen. We werden opgedeeld in 2 teams. Uit je team mochten we 5 mensen kiezen en die gingen tegen de andere 5 mensen van het andere team om het eiland rennen en als de laatste 2 elkaar tegenkomen zegmaar dan moet het hele team het stuk wat de anderen hebben gelopen opruimen. Het eilandje was best klein, en er lag niet zo heel veel, maar we hebben het gewoon opgeruimd en in vuilniszakken gedaan en mee terug naar de boot genomen. Voor als we in Panama aan komen, want dan kunnen we het wegbrengen met ons eigen afval. Na een klein halfuurtje waren we daar mee klaar. Donderdag 5 januari: Dag 68 Vanochtend weer school, beetje eentonig begint het te worden haha. Vanmiddag hadden we iets leuks op het programma. We gingen een Lipdup maken op I Got A Feeling. Het was echt super leuk. Ik en Francis hadden het stukje: here we come, here we go, we're gonna rock, easy come, easy go, now we're on top, feel the shock, body rock, rock It don't stop, round n round, up and down, around the clock! Ja dat was echt leuk. De Lipdup is voor de ouders, voor op de halverwege bijeenkomst. Als verassing. Super leuk. Ik hoop dat de ouders het leuk vinden. Vrijdag 6 & zaterdag 7 januari: Dag 69 & 70 In een van deze dagen zijn we vertrokken uit de San Blas. Opweg naar Panama. Het is ongeveer 12 uur varen en het is de 2e scheepsovername. De taakverdeling is als volgt: Kapitein: Benjamin Stuurmannen: Joost, Merwin Stuurvrouw: Steffie Bootsmannen: Siebrand, Floris Bootsvrouw: Sanne Koks: Stijn, Till Machinist: Jorrit Ik zat in de 12 tot 4 wacht bij Merwin en Sanne. We hadden maar 1 wacht en het was best gezellig. We hoefden niet zo veel te doen. We zijn rond 10 uur 's avonds aangekomen in Porte Bello in Panama. Ook al is het donker ik weet al dat Panama cool is ;) Zondag 8 januari: Dag 71 Aaah heerlijk om 9 uur ontbijt. Eindelijk eens niet vroeg opstaan :) En tot de lunch hadden we vrij. Echt heerlijk :) Na de lunch hadden we grote schoonmaak. Ik moest de wanden en het plafond van de keuken schoonmaken, niet een zware taak dus ik was er wel blij mee :) 's Avonds was het afscheidsfeestje voor Ben(stuurman), Kes(kok), Marijke(cameravrouw) en Renée(leerling). Ze hadden allemaal hun eigen reden om naar huis te gaan. Van de eerste drie stond het van het begin al vast dat ze in Panama van boord zouden gaan. We hadden voor iedereen een passend cadeautje: voor Ben een Alfabet met op elke letter iets van met hem te maken heeft, voor Marijke een praatje van een aantal mensen, voor Kes nog een optreden van de Backstreet Boys op What Makes You Beautiful van One Direction en voor Renée een filmpje met van ons allemaal een berichtje erop. Die kon ze zelf thuis kijken. Ze kregen ook nog een taart met marsepeinen letter hun leukste eigenschap erop. Het was echt een geslaagde en gezellige avond. Maandag 9 januari: Dag 72 Vanochtend, voordat we gingen beginnen met de grote schoonmaak voor Panama, hadden we een mededeling op het middendek. De gastgezinnen zouden niet door gaan en we zouden 2 dagen langer op de boord blijven. Nouja, het zal wel. Wel balen dat de gastgezinnen niet door gaan maarja so be it. 's ochtends ging Kes weg. Ik ga m echt missen. Hij was een goede kok, maar ik ga m ook missen als persoon. Hij was echt cool! We mochten nog voor de lunch Porto Belo in, nog even langs de supermarkt geweest en een paar souveniertjes gekocht. Daarna later in de middag gingen we naar het strand. Het was niet zo mooi als op de San Blas maar wel een chill strand. Daar hebben we gelegen en gezwommen tot we rond 6 uur weer naar de boot gingen. Dinsdag 10 januari: Dag 73 Rond een uur of 11 gingen we in 2 groepen een aantal activiteiten doen aan land. Ik ging eerst met mijn groep door de mangrove endergelijke door varen. Het was heel mooi en we gingen proberen een piranha te vangen met een kippenpootje aan een flesje. Maar het is niet gelukt helaas ;( Toen gingen we naar ruïnes, waar we ook geluncht hebben, om die te bekijken en later naar boven te lopen voor een ding met Elskarin. We gingen een stilte oefening doen, dat betekend dat je eerst naar een muziekje gaat luisteren(Armeli) en dan in stilte ergen even heel loopt om alleen te staan en dan 10 minuten helemaal stil te zijn en over van alles na te denken, zoals thuis, school, je doelen voor deze reis, en nog heel veel meer. Na 10 minuten werden we weer geroepen door Els en toen gingen we het na bespreken. Bij sommige mensen liepen de emoties wat hoog op(bij mij ook een beetje) en het was heel fijn om gewoon je hoofd even wat leeg te maken en rustig over jezelf en andere na te denken als niemand je stoort. Toen mocht je naar boven lopen om naar een andere ruïne te kijken. Maar ik bleef hangen bij een mierensnelweg die over net pad heel liep. Dat was echt gaaf. Je leg er een blaadje in en dan komen er van die wachters en die slepen m aan de kan. Echt cool! Daarna liepen we weer naar beneden om weer met de bijboot naar de Regina te varen. Woensdag 11 januari: Dag 74 Vandaag was wel een beetje een vervelende dag. Tassen inpakken, deel van de tassen in 1 kamer proppen en de trekkingrugzak goed inpakken voor 3 weken Panama. Toen 's avonds naar het schoonmaken, vond Martin het nog niet schoon genoeg op een paar puntje dus dat moesten we nog even naar het eten, maar dat viel allemaal wel mee. Vroeg gaan slapen en morgen vroeg weg naar de Embera Indianen. Donderdag 12 januari: Dag 75 Vandaag gingen we eindelijk opweg naar de Embera Indianen. Nadat we ons hadden aangekleed endergelijke, gingen we van boord, Porto Belo in. Renée ging mee om afscheid te nemen. Zij vertrekt over 2 dagen. We kwamen aan en toen zouden er Paninies voor ons klaar staan, maar ja zo gaat dat in dit soort landen. Dus na een uur wachten kregen we eindelijk ontbijt, en toen vertrokken we met het openbaar vervoer. We gingen met mentorgroepen, en het ging best redelijk. Steffie en ik werden alleen een beetje uitgelachen in de bus. Nou, 5uur en 2 bussen later waren we gearriveerd op Panama City CS ;) daar hebben we even een pauze gehouden en wat gegeten om vervolgens in een gehuurd busje voor 26 personen naar een groep/familie van Kuna Indianen te reizen , om dan over te stappen in 3 bootjes voor een vaart van 1,5 uur. Uiteindelijk hadden we 4 uur vertraging opgelopen en werd het al donker toen we voeren, ik heb het grootste gedeelte geslapen met m'n hoofd op m'n tas. Toen we daar aankwamen gingen in de mentorgroepen(de groep van Lambert was verdeeld over. andere) bij 4 verschillende families. Bij onze familie sliep het opperhoofd ook, dus het was best vol. Wij slapen in hun woonkamer volgens mij, maar dat weet ik niet zeker, want ze hadden het allemaal opgeruimd voor ons. Ze zijn hier echt heel gastvrij en behulpzaam. Ja ze zijn echt lief. Als avond eten kregen we rijst met een stuk vis. En het was echt heel erg lekker :) Vrijdag 13 januari: Dag 76 Vandaag hadden we tijd om het dorp te bekijken. Het enige wat hier echt een gebouw was, waren het winkeltje en de school. Toen 's middags lunchten we weer ver lekker met weer rijst en vis. Toen 's middag gingen Sietske Lian en ik afval opruimen, want in het winkeltje verkopen ze chips, cola, koekjes en dat soort dingen maar ze hadden geen prullenbakken dus het lag allemaal op de grond. Na de lunch lekker een siësta gehouden bij de hut van Tess. 's Avonds weer rijst met vis gegeten en toen lekker gaan slapen. Zaterdag 14 januari: Dag 77 Vandaag(en de komende 2 dagen) is de groep in 3en opgedeeld. Vandaag ging ik een jungletochtje doen, om dieren te bekijken. Het was best leuk, alleen wel heel erg warm. En we kwamen geen dieren tegen. En we moesten door een rivier lopen en toen was m'n broek helemaal nat. Maar verder was het best oke, maar wandeltochten zijn niet echt iets voor mij :p Geluncht, nu hadden we linzen rijst en alweer vis haha. 's Middags weer siësta gehouden bij Tess en toen 's avonds matje neergelegd en klamboe uitgehangen en toen lekker slapen. Zondag 15 januari: Dag 78 Vanochtend ging in naar een plek toe om met een manchette(een groot mes) plantjes en bomen om te hakken. Dat was best leuk om te doen. Toen na de lunch weer een siësta gehouden. Best een chill leventje hier! Maandag 16 januari: Dag 79 Vandaag zijn we de grotten in geweest. Was heel cool om te zien. 's Middags was er een praatje van het opperhoofd over de geschiedenis van de Embera en hoe hun systeem in elkaar zit enzo. Best interessant. 's Avonds was er een soort dansvoorstelling voor ons, en een soort marktje met allemaal traditionele spullen. Ja was cool! Bij de dansvoorstelling kon je heel goed zien dat de oudere vrouwen het goed konden en de jongeren steeds minder. Tijdens het praatje van het opperhoofd vroeg hij ook of wij iets voor hun konden betekenen voor de ontwikkeling van het dorp. Wij gaan het bespreken en kijken of we iets voor hun kunnen betekenen. Dinsdag 17 januari: Dag 80 Vandaag vertrekken we weer. Best jammer, ik vond het hier echt super! Ik ga alle mensen met wie ik heb gesproken best missen en het is heel raar dat je ze waarschijnlijk nooit meer gaat zien. We moesten weer met het bootje terug, maar nu was het licht en waren de golven veeeeel hoger. Ik had m'n tas op m'n schoot, en ik ben samen met Daisy onder de raincover van m'n tas gaan zitten, want alles in m'n tas zat toch ik ziplock tasjes. Zo heb ik hier anderhalf uur overleefd met Daisy. Iedereen was best nat geworden, en bij Daisy en mij viel het best mee. Toen we uit de bootjes waren moesten we iets van 2 uur op de gehuurde bus wachten die ons naar het hostel(Guido's House heet het :)) zou brengen. Toen 3 uur in een bus met airco gezeten dus dat was niet erg. Voor het hostel uitgezet. Dit hostel is zooooooo chill! Gewone wc en douche en super grote stapel bedden. En Wifi!! Eindelijk weer een beetje contact met de buitenwereld. Ja ik heb me niet verveeld. Woensdag 18 januari: Dag 81 Vandaag hebben we een trip naar de Casco Viejo(oude deel van Panama City), Panama Kanaal en de Nederlandse Ambassade. Eerst gingen we dus naar de Casco Viejo. Het was echt heel mooi maar wel allemaal wat vervallen. Maar het werd gerenoveerd. We kregen per groepje een deel van de oude stad en daar moesten we een paar vragen over beantwoorden en we hadden voor 5 dollar p.p. geld meegekregen voor eten. Jaa dat wil makkelijk hier in Panama. We hebben een hotdog met vet lekker drinken gekocht en toen nog naar een ijssalon geweest om 2 bakken met ijs te kopen om vervolgens samen op te eten. Toen moesten we om half 2 weer verzamelen op het plein in het prieeltje. Toen gingen we in de bus op weg naar het Panama Kanaal. Het was heel erg vet! Al die grote boten enzo. We zijn naar een museumpje met een bioscoop zaal waar een filmpje werd afgespeeld geweest. Toen hoorden we over het intercom: "Willen alle leerlingen van de Regina Maris naar de 2e verdieping komen?" Dat was echt grappig. Daar op de 2e verdieping was de Nederlandse Ambassade. Het was echt een ballenclub daar zeg. Echt heel grappig. Wij allemaal in onze shorts en hempjes en tshirts en zei daar in pak en in jurkjes en handtassen enzo. We kregen een praatje van hun wat ze daar deden enzo. Toen mochten wij even vertellen wat wij aan het doen waren enzo. En we hebben nog wat gebabbeld en toen was het weer voorbij. Terug gegaan naar het hostel en toen daar nog even gezellig gekletst en toen slapen :) Donderdag 19 januari: Dag 82 Vanochtend hebben we een Bird Watching Tour gedaan, we moesten echt om de 20 meter stoppen voor een vogel of een leguaan ofzo. Dus dat was best cool. En we hadden geluk, want we zagen een vogel die best zeldzaam is en die heel schuw is. En we zagen ook een luiaard. Echt vet. De gids(Micheal) kon allemaal vogels na doen en dat was vet grappig. Hij maakte zelf ook allemaal grapjes en het was echt super gezellig haha. 's Middags gingen we naar een Botanische Tuin. Het was een soort dierentuin. Met krokodillen, leeuwen. Jaguars, en heel veel vogels. Ja dat wel gaaf. Ja veder niet zoveel gedaan vandaag. Vrijdag 20 januari: Dag 83 Vanochtend mochten we uitslapen. Na het ontbijt zijn de groepjes voor de reis naar Bocas del Torro bekend gemaakt. Het is namelijk de bedoeling dat we in groepjes van 11 mensen + 1 begeleider van Santiago naar Bocas del Torro reizen. En dat is ongeveer 350 kilometer voor 5 dagen. En we moeten het zelf organiseren en we krijgen een buget van 40 dollar p.p. per etmaal. Echt super gaaf! Ik zit in het groepje met Steffie, Merwin, Tess, Lian, Stijn, Andrea, Jules, Wouter en Jeltje met Jaap als begeleider. Echt een leuke groep. We hebben Steffie aangewezen als leider. En zij heeft de taken verdeeld. Lian en ik moet alles voor het vervoer regelen. Nou we hebben gewoon op internet opgezocht wat het goedkoopste was en dat was niet heel moeilijk. Zaterdag 21 januari: Dag 84 Vandaag hadden we de hele dag om de reis naar Bocas verder te plannen. Ja veel meer hebben we niet gedaan ;) haha Zondag 22 januari: Dag 85 Vanochtend konden we nog verder werken aan de reis. Was ook wel nodig want er moesten nog een paar hostels gebeld worden en activiteiten opgezocht worden. 's Middags had Jaap een opdracht voor ons. We kregen een papier en een schema. Daar moesten we een paar vragen over invullen. Het ging over iets wat je bij jezelf nog aan wil werken en in welke fase je daar in bent enzo. Best wel leuk. Je moest ook feedback geven aan andere over hun eigenschap enzo. En je kreeg zelf ook feedback terug. Toe later die middag kwam Till terug van Panama City, hij was daar geweest om met z'n vader te praten over een aantal dingen, en toen vertelde hij dat hij naar huis ging omdat zijn school niet meer mee wil werken :0:0:0 echt super klote is dat. Dus hij ging over een uur weg en dan vliegt hij over een paar dagen naar huis. Echt heel erg kut. Ik baal er echt van. We hebben met de hele groep een foto gemaakt voor het hostel en toen ging hij in een auto weg ;( Echt raar dat hij er niet meer is. Zoals ik al zei, ik baal er echt van! Ik vond m echt super aardig. Naja het is niet anders en het is heel erg klote. Maandag 23 januari: Dag 86 Vanochtend zijn we vertrokken vanaf Guido's House. En er stond een roze gehuurde bus op ons te wachten. Het was echt fijn dat we onze tassen niet op schoot ofzo hoefden te houden. Onderweg zijn we bij een mooi strand aan de Pacifische Oceaan gestopt en daar een beetje pootjegebaad. Met de lunch stop er bij hebben we ongeveer 5 uur gereden naar de Katholieke Ecologische Landbouwschool. We slapen met alle meisjes op 1 kamer, en het zijn een soort gevangenis bedjes, en we delen de badkamer met de jongens en er zitten geen sloten op de wc en douche. Maar het is wel wat minder dan in Guido's House maar ik vind dit nog niet eens zo erg :) Vanavond hebben we een praatje gekregen van 1 van de oprichters van het internaat. Het was een oude man en hij kwam uit Nederland, en hij ging ons z'n levensverhaal vertellen. Het was niet heel interessant maar die man is wel schattig! Dinsdag 24 januari: Dag 87 Vanochtend kregen we een rondleiding door het internaat. Ze hebben hier echt enorm veel dieren. Stuk of 100 koeien, 30 varkens en heeeeel erg veel kippen!! We zijn ook langs de akkerbouw velden geweest. Persoonlijk vind ik de dieren leuker. In de middag mochten we naar het supermarktje en zijn we nog langs een kerkje geweest, was wel mooi, zoals de meeste kerken. 's Avonds kregen we een jongen toegewezen(ze zijn alleen maar jongens), waar je de volgende dag de hele dag mee ging mee draaien. Mijne heet Mickelle, en hij is 17 en best aardig. Met mijn kleine beetje Spaans, zijn kleine beetje Engels, een NL-SP woordenboek en veel gebaren kwamen we er wel. Het was best gezellig. Woensdag 25 januari: Dag 89 's Ochtends om half 8 hadden we afgesproken. En hij had laarzen voor mij meegenomen. Het leuke is dat Tess haar jongens bevriend is met die van mij en ze zorgen ook samen voor de kippen. Dus wij gingen naar de kippen. En we gingen voerbakken bijvullen. Best wel een leuk klusje. Ondertussen praten we een beetje. Hij vroeg dingen over Nederland en ik over Panama. 's Middags ging hij naar school en toen had ik vrij. Ik heb een beetje op bed gelegen en wat door het internaat gelopen. 's middag gingen we weer naar de kippen om de voerbakken te doen, niet bij te vullen maar schudden zodat er weer nieuw voer in het bakje kwam. Dat was zo klaar, en toen gingen we chillen in het kippenhok met nog een paar andere jongens en Tess en ik gingen onze Facebook enzo opschrijven en zij ook. Het was echt heel gezellig. 's Avonds hebben we ze nog een lesje Spaans gegeven en ze hadden een soort afscheidsfeestje georganiseerd voor ons. Ze gingen ook zelf muziek maken, en ze dansten echt heel wild enzo. En toen kwamen er wat rustigere liedjes en vroegen allemaal jongens meisjes om te dansen en ik heb met 3 jongens gedanst. Het was best gezellig. Echt jammer dat we hier morgen al weer weg gaan. Donderdag 26 januari: Dag 90 Vandaag begon onze reis naar Bocas. We gingen als 2e weg. We zijn direct op de bus gestapt en reisden van Atalaya(waar het internaat staat) naar Santiago CS. Vanaf daar gingen we met een super chille openbare bus naar David(spreek uit: Dabiet) Het duurde 3 uur, maar dat maakte niet uit want er was airco en er stond een film op en de stoelen zaten super chill. Ja het was niet erg :) We zijn aangekomen in The Purple House Hostel. En dat hebben ze heel letterlijk genomen. Echt alles is hier paars xD Echt alles, zelfs de tape waarmee de paarse briefjes waren opgehangen was paars haha 's Avonds gingen we naar de film, Mission Impossible 4 :) Het was een beetje jammer dat de film zich in Rusland afspeelde en de helft van de film dus in het Russisch was met Spaanse ondertiteling. Maar het was wel super gezellig. Vrijdag 27 januari: Dag 91 Lekker uitgeslapen vandaag. Lekker om half 10 ontbijt. Vandaag is een chill dagje. De groep splitst in 2en, sommige gaan zwemmen bij een riviertje en de rest(waaronder ik) gaan naar de mall hier in David. De mall viel een beetje tegen, er waren misschien 10 winkels. En het was niet zo geweldig. Ik ben toen maar met Lian bij een ijssalon gaan zitten en een ijsje gaan eten. Toen gingen we nog even naar de supermarkt tegenover de mall en toen zijn we met de taxi weer naar het hostel gereden. 's Avonds in het hostel echt een hele slechte horrorfilm gekeken, Hit And Run. Het was net een Windows Moviemaker film. Ja heel slecht, maar het was wel gezellig. Nu gauw slapen want morgen hebben we weer een reisdag van David naar Bocas del Torro. Zaterdag 28 januari: Dag 92 Vandaag had Steffie een busje gehuurd om naar Almirante te reizen. Hij vertrok om 7 uur 's ochtends dus we moesten vroeg opstaan, maar we hadden afgesproken om te ontbijten in de bus. Dus het was best chill. Iedereen sliep in de bus en ik kon natuurlijk niet meer slapen maar ik had m'n muziek dus dat was niet heel erg. Aangekomen in Almirante stapten we over op de watertaxi. Het was best wel een luguber plekje daar. Maar al snel zaten we in het bootje. Dat duurde ongeveer 20 minuten en toen waren we op Colon, het hoofdeiland van Bocas. Bocas del Torro bestaat uit allemaal verschillende eilandjes en Colon is dus het hoofdeiland. Hier komt de boot ook te liggen. We gingen Yke, Siebrand en Lambert opzoeken, want die zaten daar in een hotel. Na een tijdje zoeken hebben we ze gevonden. We dumpten daar onze tassen en toen gingen we samen met hun drieën lunchen bij een snackbar naast hun hotel. Daarna gingen we nog heel even Colon verkennen en toen gingen we weer in de watertaxi naar Bastimentos, weer een ander eilandje. Dat was ongeveer een kwartier. Aangekomen in Bocas Bound. Het is hier echt super! Pingpong tafel, Pooltafel, allemaal soorten spelletjes en super relaxte ligbanken. En de kamer is ook chill. Grote wc's grote, maar wel koude, douches. En super lekkere matrassen. Jaa dit doet me wel goed. 's Avonds in het keukentje avondgegeten en toen nog een tijdje in de main area rondgehangen, gepoold en getafeltennist. Toen lekker gaan slapen. Zondag 29 januari: Dag 93 Vandaag weer uitgeslapen. Lekker laat weer ontbeten. Toen hadden we een relaxte dag op het strand. Ik heb niet gezwommen maar heel veel foto's gemaakt. Ja dat was vet. We hebben ook nog de boot zien varen richting Colon! ;D Verder vandaag niet echt iets gedaan. Maandag 30 januari: Dag 94 Vanavond zijn we weer op de boot. Best cool. Deze 3 weken in Panama gingen veel sneller dan ik dacht. Vanochtend weer op de watertaxi naar Colon. Daar hebben we nog samen geluncht en toen hebben we afgesproken dat we elkaar wel weer op de boot zien. We gingen nog even met Jaap mee omdat hij geld moest pinnen en bij de bank zijn we opgesplitst. Ik ben met Wouter, Tess, Siebrand(hij was met ons meegegaan vanaf Colon), Tess en Andrea. We hebben er heel lang gezeten. Uiteindelijk zijn we gaan zoeken naar een plek om te eten, en toen gingen we naar Casa Max. Dat wordt gerund door een Nederlands stel. Die waren we tegengekomen in de bioscoop, en die nodigden ons uit om te komen eten, ze zeiden zo van, kijk maar of je kan. Dus daar gingen we heen. Best gezellig. Het duurde alleen wel een beetje lang voordat het eten kwam maar het was wel lekker. We moesten om 8 uur bij El Pirate zijn, dat is een restaurantje met een steiger, om met de bijboot weer naar de boot te gaan. Maar ons eten kwam dus een beetje laat, dus ik had Joost even gebeld dat we wat later kwamen. Uiteindelijk om kwart over 8 waren we bij El Pirate. Ja, toen met de bijboot terug naar de boot gevaren. Toen iedereen er was hoorden we de nieuwe kamer indeling. Ik slaap nu bij Sanne, Tess en Sietske op de kamer! Ik was echt super blij!! :D Die avond gelijk alle spullen uit kamer 5 gehaald en ongeveer ingeruimd. Toen lekker gaan slapen :) Dinsdag 31 januari: Dag 95 Vandaag verder onze spullen ingeruimd en verder gegaan met school. We gaan vandaag nog niet varen, alleen aan school werken. Woensdag 1 februari: Dag 96 Vandaag zijn we gaan varen naar Costa Rica, want daar komt Monique aan boord. 's Avonds kwamen we aan. Ik had lesdag dus ik hoefde niks te doen. Alleen ik had vannacht wel ankerwacht want we lagen heel erg op de deining en best dichtbij land. Om 4 uur begon dat tot 6 uur. Het was een beetje saai maar wel relaxed. Donderdag 2 februari: Dag 97 Monique is vannacht aan boord gekomen. Vandaag zijn we naar Porte Linon ofzo gevaren. Dat is ook in Costa Rica, het is een vrachthaven en we liggen naast een enorm vrachtschip. Verder hadden we gewoon school vandaag. Vrijdag 3 februari: Dag 98 We liggen nog steeds naast het vrachtschip. Ohja, ook heel leuk vandaag, we zijn ergens achter gekomen. Namelijk: Luizen! Heel fijn. Ongeveer de hele boot min 7 mensen heeft luizen. Ik heb het ook -___-. Een paar luizen en een aantal neten. We hebben geen idee hoe het aan boord is gekomen, maar we gaan het er gewoon weer uitroeien. Ik heb m vandaag 2x gewassen met shampoo en een aantal keer gekamd. Tot en met Cuba gaan we iedereen elke dag kammen en degene die luizen hebben(dus niet degene met alleen neten) moeten elke dag wassen tot ze luis vrij zijn(dus ze mogen dan nog wel neten hebben). Pff, en iedereen met luizen en neten moet z'n beddengoed gaan wassen. Het is zo'n gedoe. Naja, maar hopen dat het snel over gaat. De afgelopen dagen zijn we vertrokken uit Porte Linon. En ik heb school en wachtdagen gehad. Niet zo heel spannend en bijzonder. We waren echt heel hard met school bezig, en we zijn wat aan het inlopen, maar ik weet nog niet zeker of het lukt. Ik ben tijdens deze dagen dus heel hard met school bezig geweest, tussen de wachten door 's avonds laat. Ik had niet heel veel tijd om elke dag wat te schrijven. Maar zo bijzonder was het niet. De luizen zijn ondertussen weg, alleen hebben nog wel een paar mensen neten. Ik ben ondertussen woensdag clean verklaard, dus dat is fijn :) Donderdag 10 februari: Dag 104 Vannacht tijdens de wacht hadden we echt niks te doen. Er staat totaal geen wind en de zee is spiegelglad. Je ziet de reflectie van de wolken in het water. Het sturen ging best relaxed. Je zat er 5 graden naast, draai je er even aan, 10 minuten later staat hij pas goed. En als hij dan goed staat is hij pas na een kwartier weer anders. En je stuurt 2x een halfuur per wacht, dus dat is erg relaxed ;) We dobberen met de stroming mee. De reden dat we niet op de motor gaan is: we hebben met de haven in Cuba afgesproken dat we zaterdag om 4 uur aankomen. Dus dat betekend dat we niet eerder en niet later daar mogen zijn. Zo gaat dat daar, dus we hebben totaal geen haast, want we waren al te snel. Na de wacht lekker gaan slapen en voor de lunch weer wakker geworden. De middag wacht was precies hetzelfde als vannacht, alleen ging halverwege de motor aan en moesten we weer een beetje sturen, maar dat viel verder ook reuze mee. Vrijdag 10 februari: Dag 105 Vandaag weer een gewone lesdag. Morgen komen we aan in Cuba. Aan het begin van mijn middagwacht, dus dat is fijn :) Vandaag heb ik mijn Engels Argumentative Essay geschreven. Verder een beetje wiskunde gedaan. Vannacht weer wacht, dus vroeg slapen :) Zaterdag 11 februari: Dag 106 Vandaag weer een wachtdag. We hebben net te horen gekregen dat we later aankomen en niet in Maria la Goadra maar in Hemmingway(een buitenwijk van Havana met dus een jachthaventje. Het gaat nog ongeveer 1,5 dagen duren. Omdat het rond de kust heel ondiep is. En er komt weer veel deining. Zondag 12 februari: Dag 107 De deining is enorm. Het is niet heel fijn. Heb de hele dag in bed gelegen en nog 2 films gekeken. The Boat That Rocked en Braveheart. Het beweegt echt erg dus daarom is het blogje van deze dag niet heel uitgebreid. Maandag 13 februari: Dag 108 Weer wacht om 4 uur. Het is echt niet fijn met het sturen en het is super koud met de wind en er komen steeds golven over het dek. Na de wacht moesten we in 3 uur het hele schip schoonmaken. Wij konden dus niet meer slapen. Echt heel snel schoongemaakt. Het was niet op z'n best. Maar het kan er mee door. Toen we aankwamen op Hemmingway stomd de douane direct er bij. Hele tijd werd er gepraat. En ze moesten het hele schip controleren en er kwamen zelfs drugshonden om dus te kijken of we drugs bij ons hadden. Gelukkig ging dat allemaal goed en mocht de gele quarantaine vlag eraf. En mochten we aan land. Met onze trekkingsrugzakken moesten we langs de douane. Eerst moest je paspoort gecontroleerd worden en daarna je tas. Nou verliep allemaal soepel. En toen liepen we naar de bus. Echt een chille bus. Lekkere zitstoelen, genoeg beenruimte en airco. Onze gids heet Margarita en de chauffeur heet Pepe. Na een tijdje rijden kwamen we in het hotel aan. Het is best luxe, met zwembad en alles. In het hotel was ook een soort van pizzeria. Daar hebben we gegeten met z'n allen. Echt een heerlijke spaghetti met spaanseworstjes ofzo gehad. Toen gingen we naar de kamer. Iedereen slaapt zegmaar op een 2 persoonkamer. Behalve Steffie Meilin en ik. Wij dus op een 3 persoons, maar is best gezellig. Onze kamer zit wel in het lowbudget deel. Maar dat vind ik niet zo'n ramp. 's Avonds lekker buiten gezeten en toen lekker gaan slapen. Dinsdag 14 februari: Dag 109 Na een lekker ontbijt in het hotel. (lopend buffet met pannekoeken, broodjes, omelet, ei en heel veel fruit :)) gingen we bij een school op bezoek. We gingen kijken bij een les dansen en we kregen een voorstelling van allemaal zelfgemaakte dansjes. Het was echt heel gaaf! Toen trokken ze ons allemaal mee de dansvloer op en hebben we met ze samen gedanst. Ze kunnen echt honderdduizend keer beter dansen dan wij! Ze waren tussen de 7 en 14 jaar. Ze dachten dat wij 23 waren. Vanmiddag hadden we lunch weer in het hotel. 's Middags gingen we weer terug naar de school om naar een introductie ofzo van percussie te gaan. Het was echt heel leuk en er mochten een aantal mensen mee doen. Toen gingen we nog mee dansen in een soort van battle tegen het andere deel van de groep. Het was super leuk! Weer terug in de bus naar het hotel en daar avondgegeten en 's avonds vroeg gaan slapen. Woensdag 15 februari: Dag 110 Vandaag zijn we bij de middelbare school van de school van gisteren geweest. We werden verwelkomd met muziek en we kregen een paar liedjes en muziekstukken te horen. Ze kunnen het echt heel goed. We gingen nog mee dansen en het was super gezellig. Samen met Tess en Sietske heb ik nog met een meisje van die school gepraat. Na de lunch gingen we weer terug naar de school en nu gingen we zelf ook wat optreden. Joost deed wat op de gitaar. Siebrand en Floris speelde het Wilhelmus op de klarinet. We gingen met de meeste meisjes en de meisjes van hun We Are The World zingen. Het was echt super gaaf! Na het afscheid nemen van de leerlingen reden we in de bus naar een andere soort slaapplek. Het is een soort van een lodge. Ik slaap met Sacajawea op de kamer. 's Avonds was er voor de liefhebbers salsa les. Op z'n Cubaans dus. We hadden het geleerd van Joost, maar in Cuba is dus alles andersom. Het was wel super leuk! En nu lekker slapen want ik ben moe van het salsa dansen :) Donderdag 16 februari: Dag 111 Vanochtend zijn we naar een middelbare school voor kunst geweest. Het was best wel cool! Die mensen hebben echt zo veel talent. Het was echt vet! We kwamen in een zaal achtig iets en daar waren een aantal mensen bezig met hun eindopdracht. En dat waren echt hele vette schilderijen. Ze waren ongeveer denk ik 3 bij 1,5 meter. Echt heel vet! Vanmiddag zijn we bij een school voor opera geweest. Een aantal mensen ging voor ons optreden. Opera is niet echt mijn ding maar ze konden het wel echt heel goed. Na die voorstellingen hadden we een lange busreis(2,5 uur) naar het nieuwe hotel. Weer 2 persoonskamers en nu slaap ik met Meilin op een kamer. Er is hier echt een enorm zwembad en het is gewoon een best mooi gebouw enzo. Na het eten stonden er 2 mannetjes met een kraampje op de binnenplaats. 1 mannetje verkocht gewoon souveniertjes en de andere zelfgemaakte schilderijen. Ze waren en heel mooi. Ik heb er 3 gekocht, maar heel veel mensen wouden wat kopen dus we hebben met z'n allen een deal met die man gemaakt. Dat was best leuk. En die man was best aardig, het was niet zo'n vervelende verkoper weetje :) nu ga ik lekker slapen :p Vrijdag 17 februari: Dag 112 Vandaag zijn we weer richting Pinar del Rio gereden om grotten te bezoeken. De grotter waren best cool maar het was allemaal zo toeristisch gemaakt, met trappertjes en lampen enzo. Er liep ook een soort van riviertje doorheen en daar gingen we met een bootje doorheen varen. Toen we uitstapten waren er een paar souvenierwinkeltjes/kraampjes en toen kwamen we daar Anne en Els tegen! Els had haar haar rood geverfd. Het staat haar echt goed! Toen gingen we terug in de bus, op weg naar de orchideeën tuin. Opzich was het best leuk. Maar planten interesseren me niet zo :p Na een lange bus reis terug weer in het hotel aangekomen. 's Avonds was dat mannetje er weer met z'n schilderijen maar verder niks gekocht. Nog wat bij het zwembad gezeten met een paar mensen. Zaterdag 18 februari: Dag 113 Vanochtend zijn we bij een rivier geweest waar je kan zwemmen. Ik heb alleen niet gezwommen want daar had ik geen zin in. In plaast daar van heb ik testjes uit de Girlz met Yke gedaan. Toen reden we door naar een papier recycle huisje. Ik heb daar een gerecycled kaartje en een recycled tasje gekocht :) Toen kregen we een rondleiding rond in een gebouw waar ze een apart soort koffie maakten. Daar ook nog een typische Cubaanse ijskoffie ofzo iets gehad. Was echt lekker! En ik hou normaal echt totaal niet van koffie. We hadden de lunch bij een koffie plantage. Gezellig muziek enzo erbij :) daarna in de bus opweg naar het Campimento International Julio Antonio Mella(uitspreken als: kampiementoo internatieonal goelioo antoonieo mejja :p) Het kamp is wat minder luxe dan de afgelopen dagen maar het is echt prima te doen. Ik slaap op de kamer met Jeltje, Evie en Britt :) Vanmiddag hadden we een les van Joost over Communisme. En toen moesten we zelf bedenken wat wij zouden hebben gedaan in de tijd vlak voor de revolutie. In 3 groepen. En ik zat in de groep met Douwe, Stijn, Jules, Sietske, Jorrit, Liv en Yke. Sietske en ik deden het onderdeel Onderwijs, en het is ons nog best goed gelukt :) Toen we "ons Cuba" gepresenteerd hadden gingen we met de andere groepen discussiëren. Na de discussie gingen we eten. We kregen eten in van die vakjes borden, yuka, rijst, vlees, een soort van salade wat je zelf kon pakken en stukjes sinasappel. Het was best te eten, alleen de yuka was een beetje smakeloos. Ze hebben hier wel hele lekkere sinaasappelsap ;) 's Avonds hadden de studenten die hier ook verblijven een feestje omdat de examens zijn afgelopen. Naja beetje geluidsoverlast maar niet hinderlijk ofzo. Vanaf morgen hebben we het kamp voor ons alleen dus dat is fijn :) Nu ga ik proberen te slapen met de harde muziek xD Zondag 19 februari: Dag 114 Naar het strand in Santa Maria geweest. Ijsjes gegeten, lekker op het strand gelegen. Ja lekker chillen, dat had ik wel eventjes weer nodig :p na de lunch reden we met de bus naar een soort hal met een toeristen markt er in. Daar heel veel souveniertjes gekocht. Toen rond half 6 weer terug in het kamp. Verder rondgehangen in het kamp. Avondgegeten. Verder niks bijzonders gedaan. Maandag 20 februari: Dag 115 Naar het Analfabetisme museum geweest. We kregen uitgelegd over hoe ze het analfabetisme verholpen hebben hier in Cuba. Toen moest Yke naar het ziekenhuis, want hij was gestoken door een soort beest en dat was ontstoken geraakt en toen had hij zo'n band om z'n hoofd en die moest er nu afgehaald worden, want hij was gestoken op z'n oor. Toen Yke weer terug was, reden we naar het John Lennon Park. We hadden een uurtje vrijetijd om te lunchen en wat rond te lopen. Na dat zijn we weer met de bus naar een kunst project gereden. Heel gaaf. Het was zegmaar een dorpje waar ze 3 kilometer aan schilderingen hadden gemaakt. En wij gingen ook een schilderij maken op een karton. Het is best vet geworden. Je kon daar ook dingentjes kopen die ze hadden gemaakt. Ik heb een heel vet kettinkje met een hangertjes van ebbenhout met een g-sleutel er ingegraveerd. Echt heel vet! Toen we weer in het kamp waren kregen we een Spaanse les van een één of andere toeristen Spaans lerares. Daarna kregen we nog een reclame/promotie filmpje te zien van het kamp, waar alles echt veel schoner, luxer en beter leek... Nu vroeg gaan slapen want ben een beetje moe. Dinsdag 21 februari: Dag 116 Vandaag zijn we bij de Revolution Square geweest. Er staan allemaal gebouwen omheen die iets met de revolutie te maken hebben. Een heel hoog gebouw ook, daar in stonden de originele delen van het monument en we gingen met de lift naar boven. Helemaal boven in had je echt een heel mooi uitzicht over Havana. Na de Revolution Square hadden we een uurtje vrij en heb ik een ijsje gegeten met Floris, Yke en Siebrand. We moesten om half 1 bij het House Of Friendship zijn om te lunchen. Toen vertelde Jaap dat Till is aangekomen op het vliegveld in Havana!! We waren allemaal echt heel erg blij dat hij toch nog het laatste deel van de reis mee kan maken. Het was echt heel erg vet! Na de lunch gingen we langs het ISA, dat is zegmaar de kunstacademie. Het was een veel vreemd gebouw. Het had de vormen van de vrouw, als je snapt wat ik bedoel ;p De verschillende gebouwen waren dus rond en als je aan de andere kant wat zei weerkaatste dat geluid ofzo en hoorde je dat heel erg duidelijk op het dak ofzo. Het was echt heel vet! Het is ook een beetje moeilijk uit te leggen. De mensen die daar studeren hebben het echt goed! Ze hebben heel erg veel materialen en apparaten en het is echt gaaf :) Na de ISA gingen we bij de ICAP op bezoek. Dat is een instituut voor relaties met vrienden van Cuba en voor het beschermen van de revolutie. Daar kregen we een uitleg over en we hebben nog een tijdje gepraat met die mensen over de revolutie en communisme. Terug in het kamp zagen we natuurlijk Till weer en het was echt geweldig om hem weer te zien! Hij is gegroeid maar verder niks veranderd. Ik was echt blij om m weer te zien. Na het avondeten gezellig rond een tafeltje gezeten met Tess, Floris, Marleen, Siebrand en Willemijn. Woensdag 22 februari: Dag 117 Vanochtend moesten we op een yukaveld onkruid wieden. Het is symbolisch werk omdat wij gratis in het kamp verblijven. Het was niet heel erg, van half 9 tot 11 en het was niet echt zwaar werk. Na de lunch mochten we Havana in. Een paar souveniertjes daar gekocht. Avondeten hadden we weer in het kamp. Om kwart voor 8 gingen we opweg naar een CDR. Dat zit in elke straat en dat is om de revolutie te beschermen per straat, en voor de registratie wie er woont enzo. Wij gingen dus naar zo'n straat. We kregen een voorstelling van de kleine kindjes, en daarna was er drinken, muziek en taart. Rond 11 uur gingen we weer terug naar het kamp en ben ik lekker gaan slapen :) Donderdag 23 februari: Dag 118 Vandaag zijn we precies 4 maanden van huis. Het is echt ontzettend vreemd om te beseffen dat er nog maar de helft moeten van wat we nu gehad hebben. Vandaag moesten we weer symbolische werken. Ik ging met Francis, Tess, Sietske en Britt in een moestuintje werken. We waren al om om 5 over 10 klaar. Toen lekker koud gedoucht :) om kwart voor 3 naar de kleine kindjes van gister om een dansles te krijgen. Dat was echt super leuk! Halfuurtje vrij in dat dorpje, bij een kraampje voor heel weinig geld een broodje en wat drinken gehaald en bij een ander kraampje een ijsje. Terug in het kamp gingen we de Nederlandse Culturele Avond voorbereiden. 's Avonds dus Culturele Avond voor de medewerkers van het kamp. Ik heb samen met Siebrand, Francis, Tess, Yke, Floris, Benjamin en Yoram Brabant van Guus Meewis gezongen. Het was wel een beetje een faal maar het was wel leuk om te doen. Daarna hadden we nog wat andere voorstellingen en toen dat afgelopen was nog muziek. Nog even buiten gezeten daarna. En nu lekker slapen. Vrijdag 24 februari: Dag 119 's Ochtends in het Museum de Museum de Revolution een rondleiding gekregen. Daarna vrijetijd in Havana. Ik liep met Siebrand, Yke en Liselet. Eerst in een restaurantje een hampizza gehad. Toen rondlopen langs allemaal souvenierwinkeltjes. Ik heb echt enorm veel souveniertjes gekocht. Echt heel cool :) Ik had nog 7 CUC over. Dus ik dacht zo: laat ik ze trakteren op een drankje. Dus wij zo bij een barretje wat drinken. Was het 10 CUC!! :0 en niemand had meer geld. Die man in de bar geloofde eerst niet dat we nog maar 7 hadden. Maar toen ik het liet zien was het goed... We zijn alsnog enorm afgezet maar iets minder. Het is zegmaar 10 euro is 8,8 dollar en 10 dollar is 8,7 CUC en dan heb je ook nog Cubaanse Peso's en 1 CUC is 24 Peso's. Naja dat is dus best duur. Naja na dat gehad te hebben liepen we naar de plek waar alle bussen stonden en waar onze bus dus ook zou komen. Daar met z'n 4en ongeveer een halfuur op een bankje gezeten. Het was chill. In de schaduw enzo. Er kwamen allemaal toeristenverkopers langs. Een man die een ongeluk had gehad en 2 dudes met gitaren en een andere aardige verkoopster waar we even wat mee hebben gepraat. Daar kregen we een papiertje met geroosterde pinda's gratis :) Toen naar de bus gelopen en naar het kamo gereden, Avondeten was chill. Muziek erbij en obers enzo. Heel chill. 's Avonds lekker gechillt en ook m'n tas in gepakt want morgen gaan we weer naar de boot :) Zaterdag 25 februari: Dag 120 Om 7 uur was het ontbijt. Daarna moesten we onze tas inpakken maar ik was al snel klaar want gister heb ik alles al gedaan. Toen hadden we de viering van het 40 jarig bestaan van het kamp. Er waren heel veel mensen. Eerst gingen ze een boom planten. Toen gingen we naar de zaal waar we ook Spaans hadden gehad. Er gingen een paar mensen praten, en wij konden het natuurlijk niet echt echt verstaan maar wel een beetje. Het ging over de revolutie, Fidel en nog wat meer communistisch gepraat. Tijdens het volkslied aan het begin stonden ze echt heel rechtop enzo. En bij een aantal mensen toen ze klaar waren met praten riep de prater iets en het publiek ook en ik schrok me toen echt helemaal dood xD Om de een of andere reden vond ik het een beetje eng :p na dik een uur, gingen we naar buiten en kregen we een broodje, een bekertje drinken en een stukje taart. Het aparte was dat wij een veel kleiner stukje taart kregen dan de Cubanen. Ik vond het verder niet erg maar het blijft een beetje vreemd. Na de viering gingen we met de bus naar Marina Hemmingway, waar de boot ligt. Aangekomen bij de boot hebben we een foto met Pepe en Margarita gemaakt :) Toen afscheid van ze genomen. Op de boot kamer ingeruimd en blogjes bijwerken. Als avondeten hadden we pasta met rode saus. Echt heel wat beter dan het eten in het kamp. Al was de laatste avond was het wel heel lekker. :p 's Avonds gingen we de film The Motorcycle Diaries kijken. Best een leuke film. Nu lekker slapen en morgen om 9 uur ontbijt omdat het zondag is! :D Zondag 26 februari: Dag 121 Vannacht echt kut geslapen. Allemaal vliegjes. Onze kamer (Siets, Tess, Sanne en ik) werd om 1 uur precies tegelijk wakker, naja het was best leuk. We gingen allemaal deet smeren en toen weer slapen. Lekker om 9 uur ontbijt dus. Vandaag hebben we echt weinig gedaan. We moesten een reflectie over Cuba schrijven en we konden onze blogjes bijwerken. 's Middags gingen we naar het strand. Dik een halfuur lopen. Het was niet echt een geweldig strand. Maar heb een beetje chill op m'n handdoek gezeten. Toen weer terug gelopen. Vanavond denk ik The Game kijken met Yoram, Tess en Sietske. Maar we zien nog wel even. We gaan over een halfuurtje eten ofzo. We gaan morgen om 4 uur 's middags weg uit Cuba. Op weg naar Bermuda! =D Maandag 27 februari & Dinsdag 28 februari: Dag 122 & Dag 123 Niet meer The Game gekeken zondag. Deze dagen gingen we weg uit Cuba, hebben we The Motorcycle Diaries gekeken. Een lesje over kunst gehad van Marit en heel veel aan school gewerkt. Ook hebben we te horen gekregen dat Elskarin vanwege medische redenen naar Nederland gaat. Echt heel erg jammer. Haar wacht(4-8 dus ook de wacht waar ik in zit) wordt over genomen door Valerie en de wacht van Valerie(8-12) door Martin de kapitein. Het afscheid van Els was emotioneel, deels omdat het zo plotseling was en omdat we haar heel erg gaan missen. Als alles goed is komt ze in Bermuda weer. Anders misschien later maar het is nog allemaal onduidelijk. Het komt hopelijk goed. Toen we wegvoeren uit Cuba moesten we eerst nog weer langs de douane. Drugshonden weer aan boord. Gezondheidschecks enzo. Gelukkig alles goedgekeurd en konden we Cuba uit :) On our way to Bermuda !! Woensdag 29 februari: Dag 124 Vandaag is de dag die er maar 1 x in de 4 jaar is. En vandaag is Tess ook jarig! :D De zeeziekte heerst weer. Ook voor Tess. Echt zielig voor dr. Maar ongeveer iedereen is zeeziek. Min 7 mensen ofzo. Waaronder ik :) Vanochtend waren Lian, Britt en ik de enigen die beneden in het dagverblijf waren om school te doen. De keukenploeg lag 's ochtends ook voor pampus maar die kwam rond 10 uur een beetje op gang. Boven zaten alle zeezieken, de wacht en Dianne en Liv die daar school aan het doen waren. Ik heb zelf verder de hele dag aan school gewerkt met onderbrekingen dat ik even bij Tess ging kijken die op het bankje op het achterdek lag. Rond de middag ging gelukkig de motor uit en zeilden we weer, dus het schip ging minder schommelen en er kwamen weer meer mensen in het dagverblijf om school te doen. Verder vandaag niet heel veel bijzonders meer gedaan. De watermaker had wat kuren. Ik hoop dat dat snel is opgelost. Tot dan niet douchen. Maar het komt wel goed. Zo over anderhalf uur is het avondeten, tot dan nog een beetje aan school werken en buiten bij de wacht chillen :) Na het avondeten hadden Steffie, Stijn, Meilin en Merwin 2 taarten voor Tess gemaakt. Echt heel lekker. We gingen met z'n allen voor dr zingen. Ondanks dat ze zeeziek was, was het toch een geslaagde verjaardag :D Deze dagen heb ik afwisselend school gehad en wacht gedraaid. Ik heb dingen over de sterren, zeemans tatoos en oorbellen geleerd, dat je niet mag fluiten op zee, hoe je ook al weer moet afpompen en wat defiance in het Engels betekend :p Het waren gewone dagen op zee, dan zit je in je ritme, dus gebeurd er meestal niet zoveel bijzonders. Zondag 4 maart: Dag 128 Weer een vrije zondag. Het is weer zover, er is weer veel deining. Ik heb de hele dag op bed gelegen. 3 films gekeken, Das Experiment / Another Cinderella Story / Die Welle. Na het broodje knakworst als avondeten, gingen Tess en ik vroeg slapen. Dat was rond 20 over 7. Toen gebeurde het om half 8. Ik was met Tess in de kamer. Tess zat op het bed en ik stond tussen de 2 stapelbedden in, in het midden van de kamer. We gingen schuin, zoals we meestal gaan, en er was best ruige zee dus het bewoog sowieso al best veel. Tess en ik maakten grapjes omdat we ineens wel heel erg schuin gingen. Maar dat hield niet op en voor ik het wist hing ik met m'n handen aan de deurpost om niet te vallen. De lichten vielen uit en het alarm ging af. Ik durfde me eerst niet los te laten maar Tess moest er ook langs en dus liet ik me maar los en viel ik halsoverkop in kamer 1. Ik heb me knie een beetje geblesseerd en m'n elleboog hard gestoten. Toen de boot wat rechter ging, dat ging al vrij snel, stapte ik de gang op, kwam Marlo en Francis tegen en ben heel snel naar boven gelopen. In de salon aangekomen was ongeveer iedereen er al en gingen we allemaal zitten en tellen of iedereen er was. Dat was zo, dus de rust was al weer wat wedergekeerd. Martin kwam vertellen wat er gebeurd was. We voeren met windkracht 7/8 tussen de Bahama's en Bermuda. We voeren ruime wind. We voeren 10 knopen(best wel hard dus). Na zonsondergang, riep Valerie Martin omdat het roer niet meer reageerde. Hij zette de motor aan zodat ze weer konden sturen. Het schip ging omdat we ruime wind voeren en omdat er veel wind was, best scheef. Vlak daarna kwam de wind 180 graden van de andere richting waardoor de zeilen naar de andere kan toe klapten. Toen was het gevaar geweken :) We hebben een zeldzaam weersverschijnsel ondervonden, een microburst. Het betekend dat de wind van boven komt in plaats van de zijkant. Het is dan logisch dat het roer niet meer reageerde. De schade aan het schip is minimaal aangezien de omstandigheden. Het kompas is eraf gerukt door de grootschoot toen het grootzeil overklapte. De klauw van de gaffel is losgeraakt, de antennekabels zijn losgekomen, de schoenergaffel is op de lasnaad gebroken. Daardoor doet de sailmail het tijdelijk niet maar dat wordt snel gemaakt. De grijze bijboot, 1 tafel, een bank, theedoeken en nog wat meer kleine dingen zoals antislipmatjes zijn overboord gegaan. Al met al dus best een hectische en rare dag, Maandag 5 maart: Dag 129 Niet heel lekker geslapen. Om half 9 wakker geworden. Naar boven gelopen, daar waren al een paar mensen bezig met het schoonmaken van de salon. Ik heb een beetje meegeholpen. Ben ook nog boven op het achterdek geweest. Het kompas ziet er een beetje raar uit, omdat de kap er dus vanaf is. Het grootzeil staat want anders gaan we echt enorm heen en weer.. Ook al is de klauw kapot, hij kan gewoon staan. De fok staat ook. De gaffel van de schoener hebben ze eraf gehaalt en nu ligt het zeil daar een beetje kaal. Het middendek ziet er een beetje vreemd uit dat er 2 banken en een tafel weg zijn. Verder vandaag hoeven we tot nu toe geen wacht te draaien. Ik denk dat dat ook niet meer hoeft, aangezien het kompas niet meer leeft. Morgen komen we aan op Bermuda volgens de planning. Dus hopelijk gaat alles goed een zijn we er ook echt morgen. Ik heb namelijk wel even weer genoeg van de deining voor nu ;) Dinsdag 6 maart: Dag 130 Tijdens de wacht vannacht gingen we het grootzeil naar beneden doen omdat hij heel scheef hing. Het heeft ongeveer een uur geduurd, Martin, Anne, Benjamin, Jorrit, Merwin en Coen wakker gemaakt. Joost en Lambert waren nog wakker geworden. Het was een heel karwei maar het is ons gelukt. De rest van de wacht verliep soepel verder, we konden dus niet sturen omdat het kompas er niet was. Dus we voeren op de automatische piloot. Na de wacht, kon ik niet slapen. Dus heb ik een beetje meegeholpen de salon schoon te maken. Rond de middag kwamen we aan op Bermuda. We liggen aan de wal. Naast de Thor Heijerdahl. 's Avonds naar huis gebeld en we mochten even in het stadje rond lopen. Heb even wat te eten gekocht en shampoo. Het is wel duur maarja het maakte me niet heel veel uit. 's Avonds kwamen we weer op de boot. Soep als avondeten gehad en toen vroeg gaan slapen want ik ben best moe omdat ik al vanaf kwart voor 4 op ben. Woensdag 7 maart: Dag 131 Vandaag zijn we opgestaan om 8 uur. Ontbijt gehad en toen gingen we in een bus naar Bermuda Collage. Heel cool. We kregen een lesje over de economie van Bermuda. Best cool. Toen terug gereden. Nu op internet bij een kerkje. We zitten hier een beetje downie voor een kerk dus. Geen idee waarom hier wireless internet is, maar goed. Ik heb dus echt heel lang m'n blog niet bij kunnen werken. Hier is hij eindelijk. Ik hoop dat jullie het leuk vonden. Heel veel liefs vanuit Bermuda! Anna

tante frouwk

wat een belevenissen /ik was ook in Costa Rica,de natuur was prachtig we waren er 3 weken /genoten /kind geniet nog van alles /ome Martien en ik hebben ook veel verre reizen gemaakt /ook veel armoede en hutten waar een heel gezin in woonde en zeer tevreden waren /dit kunnen ze nooit meer afpakken ook voor je verdere leven /lieve groet .tante frouwk

janny takkenkamp

Al twee keer je blogs gelezen.Wat een belevenissen,wat zie je toch veel en wat een indrukken vooral van de mensen die je tegenkomt.We zullen het wel horen als je thuis bent.Gek idee dat je dan weer naa school moet en in het ritme van alle dag.Genieten tot 27 april.Ik hoop er te zijn als je aankomt.Gr Oma

Hanneke Boersema

Van harte gefeliciteerd, 16 jaar, super, heerlijk op Bermuda, met z'n allen vieren. Meid een hele fijne dag.
Xxx mam

Catharina Walta

Hi Anna,

Hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag! Een hele leuke dag toegewenst van ons allen en veel plezier daar !!

Gr Catharina

janny takkenkamp

Voor de derde keer een poging om je te feliciteren.Ik begrijp niet dat het niet over komt.Heel hartelijk gelukgewenst hoor.Oma