Bermudaa :)

Donderdag 8 maart: Dag 132 Vanochtend hadden we eerst school. Lekker aan maatschappijleer en muziek gewerkt. Na de lunch zagen we Portugese Oorlogsschepen(een soort hele giftige kwallen) achter het schip. Een stuk of 5 waren er en ze waren super mooi :) 's Middags na de lunch gingen we met Joost en de hele groep naar de kust. Er waren van die hellingen en daar gingen we vanaf rollen. Dat was echt super leuk :) We gingen de microburst nabespreken en we hebben daar nog chill bij het water op de rotsten gezeten. Terug op de boot gingen we avondeten en lekker slapen :) Vrijdag 9 maart: Dag 133 Vanochtend hadden we grote schoonmaak omdat het er zondag een beetje bij in geschoten is. Na de grote schoonmaak gingen we aan school. Ik ben met het verslag van de 3 films die we hier gekeken hebben begonnen maar heb het niet afgekregen. Om half 3 werden we opgehaald door 2 mannetjes van The Spirit Of Bermuda. Dat is een best "beroemde" boot op Bermuda, maar er varen ook veel buitenlandse mensen op. Een beetje zoiets als De Stad Amsterdam. Daar gingen we heen, eerst met de bus en toen met de ferry. Aangekomen in Dock Yard. Zien we de boot liggen. We hebben er een rondleiding gekregen. Ze werken daar op een hele andere manier dan bij ons op de boot. Zij hebben wacht per zeil, en meestal hebben ze niet genoeg bedden, dus als ze van je wacht komt, wek je iemand voor de wacht en ga je in zijn/haar bed liggen. En aan land slapen ze op de tafels met matrassen. Hun boot is een stuk kleiner, maar ook een stuk moderner. En ze kunnen veel sneller dan wij. Zij gaan met een gemiddelde snelheid van ongeveer 13/14 knopen. Wij hebben heel veel geluk als we dat halen. Zij hebben 8 dagen gedaan over de reis naar de Azoren, wij hebben 2 weken ingepland. Maarja zij zijn ook geen Tallship, en voor een Tallship gaan wij redelijk snel ;) Na de rondleiding gingen we naar een binnenplaatsje en gingen de jongens, Valerie, Marit, Joost en Daisy voetballen met de crew van The Spirit Of Bermuda. Wij als meisjes zaten een beetje aan de kant te kletsen. Toen het wat begon te schemeren zijn we naar een ander binnenplaatsje achttig iets gegaan om daar met de hele crew te barbecuen. Het was heel erg gezellig. Els kwam ook naar de barbecue want die was om 6 uur geland op het vliegveld. Alles was goed met haar, en we zijn erg blij dat ze weer terug is. We hebben 's middags de boot versierd met teksten op papieren zoals: Els weer aan boord. Eet geen vlees, das moord! (Els is vegetariƫr) we hebben een groot spandoek gemaakt en alle vlaggen van alle landen die we aan boord hadden, aan elkaar geknoopt, vanaf het puntje van de kluiverboom over de 3 masten naar het achterste puntje van het achterdek gespannen. Om kwart over 10 gingen we weer naar de boot. Ik viel steeds bijna in slaap in de bus. Nu lig ik lekker in bed en ga nu slapen want ik heb morgen keukenploeg... Zaterdag 10 maart: Dag 134 Vandaag keukenploeg met Yke en Jeltje. Na de afwas van het ontbijt gingen we met z'n allen naar de town hall van St. George. We werden daar ontvangen door een heel erg hard schreeuwende man. Het leek net of we in een film stonden :) Na dat kregen we een rondleiding door het stadje. Dat was samen met andere toeristen. Terug aangekomen bij de town hall werden we ontvangen door de burgemeester. Hele grappige man, hij hield een leuk praatje en gaf ons een certificaat ofzo. Ja heel leuk. Toen kwamen er ineens een vrouw en een paar mannen in oude kleding door ons heen rennen en ze deden een oude manier van straffen na in de vorm van een soort toneelstukje. Het was wel grappig. Na dat alles kwamen we weer terug op de boot. Wij gauw de keuken in om het middageten te maken. Na de lunch had iedereen school maar wij natuurlijk niet was we hadden keukenploeg... Rond een uur of 3 zijn we begonnen met de voorbereidingen voor het feestje. Een aantal mensen van gisteren zouden komen. Er was een Argentijnse familie die al 3 jaar aan het rondzeilen was die even op de boot hebben gekeken en die uiteindelijk hebben meegegeten. Het was heel erg gezellig, er was veel muziek. Dit feestje was het terugkomfeestje voor Els. We deden een dansje die een aantal mensen kenden op een liedje. Het was echt heel erg leuk. Alleen na het dansen moest er natuurlijk ook opgeruimd, schoongemaakt en afgewassen worden, gelukkig kregen we hulp van een aantal mensen, waaronder Siebrand, Marleen en Benjamin. We waren allen om kwart over 2 pas klaar... Oke nou ging de zomertijd wel in dus eigenlijk was het kwart over 1 maar we konden toch wel een uur korter slapen. Naja morgen is er zondag dus mogen we sowieso uitslapen. Zondag 11 maart: Dag 135 Vandaag lekker uitgeslapen tot half 10, daarna lekker gedoucht. We mochten tot 1 uur de stad in. Lekker geinternet :) om 1 uur waren we dus terug op de boot. Na de lunch hadden we grote schoonmaak. Andrea en ik moesten de vloer van de salon stofzuigen en dweilen. Dat was zo gedaan. Vandaag gingen we ook kamers wisselen. Ik lig nu bij Andrea, Liselet en Sietske op de kamer. Echt super leuk! We hebben tot het avondeten de kamers ingericht. Na het avondeten hebben Tess en ik nog een leuk gesprek met Jaap gehad. Toen hoorden we dat we tot half 10 de stad in mochten dus gingen we daar gebruik van maken natuurlijk. Tess, Francis en ik zijn met z'n 3en rond gaan lopen. Wat lekkers gekocht en toen bij de kerk zitten internetten met een paar andere mensen die daar al zaten. Om half 10 weer terug op de boot. Nu lekker slapen want ik ben echt erg moe .. Maandag 12 maart: Dag 136 Vandaag tot 3 uur 's middags school gehad. Maatschappijleer gedaan. Na school gingen we met z'n allen naar de golfbaan om een aantal actieve dingen te doen omdat iedereen wel behoefte had aan lichaamsbeweging. We hebben levend Stratego gedaan, Handen en Voeten, Hollandse Leeuwen, een piramide geprobeerd te maken en nog wat meer van dat soort dingen. Echt heel erg leuk! Die Argentijnse meisjes waren ook mee, echt leuk. Terug naar de boot gelopen. 's Avonds kregen we pizza al avond eten :D en als toetje hadden we een taart van de ouders gekregen, met een briefje er bij. Echt heel erg bedankt alle ouders !! Het was een hele vette taart. Het waren 2 driehoeken op elkaar met een ankertje er bij, in het blauw. Er stond een tekst bij met: We survived the Bermuda Triangle. Regina Maris. Ja echt heel cool. Nu lekker slapen want ik ben moe van vanmiddag. Het is zo ongeveer de 4 maanden geleden dat we echt iets sportiefs hebben gedaan :) Dinsdag 13 maart: Dag 137 Pff opgestaan met spierpijn xD het is echt erg, maar ja we hebben dan ook al 4 en een halve maand niet echt gesport... Vanochtend tot 3 uur school. Na school gingen we weer naar de golfbaan. We gingen een vet leuke activiteit doen. Namelijk: je had 4 teams, waarvan 3 mensen geblinddoekt, 1 leider per groep en de leiders moesten de geblinddoekten over een parcours leiden. Het was echt heel erg leuk. Ik zat in Team 3 maar ik was geen leider en ook geen geblinddoekte dus ik ging functioneren als een onderdeel van het parcours. Het was echt super leuk om te doen. Na dat gingen we terug naar de boot om daar nog een leuke activiteit te gaan doen, touwtrekken! Eerst 2 teams tegen elkaar 2 x. Daarna jongens tegen de meisjes, en raad eens wie er wonnen? De MEISJES !! 2 x achterelkaar! Toen sprongen de jongens het water in omdat ze van de meisjes verloren hadden. Al met al was het een super leuke dag ;) Woensdag 14 maart: Dag 138 Vandaag heb ik weer keukenploeg. Dus ontbijt klaar gezet enzo. Om half 9 gingen we eerst met de bus naar Hamilton en daarna met de bus naar Dockyard. Daar zijn we bij het National Museum of Bermuda geweest. We moesten een paar vragen beantwoorden die Sacajawea ons had laten overschrijven gisteren. Na dat alles gingen we lunchen daar op het grasveld in het binnenplaatsje van het fort waar het museum in was. Ik was keukenploeg met Jules en Yke dus wij hadden 9 broden ingekocht en meegenomen, samen met beleg en messen. Na de lunch hadden we vrije tijd tot kwart over 2. Ik ben met een groepje naar een soort winkeltje voor souveniers geweest. Om 10 voor 2 waren we weer op het binnenplaatsje. Daar nog even gezellig gekletst met iedereen. Om half 3 liepen we naar een ander plekje in het fort voor de dolfijnen show. Was wel cool. Daarna mochten en nog een paar mensen(je moest er 20 dollar voor betalen) de dolfijnen aaien, een visje geven en kunstjes laten doen. Ik vond dat iets te duur dus heb het niet gedaan. Maar het zag er wel vet uit! Na dat hele gebeuren kregen we nog van een vriendin van Marit(die dolfijnentrainster daar is) een kleine uitleg geven over de verschillende projecten die ze daar hebben. Rond een uur of half 5 zaten we weer in de bus terug naar St. Georges. Rond half 7 waren we weer op de boot. De Argentijnse meisjes waar ook weer mee :) Martin had een lekkere soep gemaakt voor ons. Wij als keukenploeg gingen even snel de overige afwas doen die er lag en de soep uitdelen. Na de afwas van het avondeten en de keuken schoongemaakt te hebben, heb ik nog even gezellig gekletste met mensen en ben lekker gaan slapen, want morgen hebben we weer school en is Meilin jarig! :D Donderdag 15 maart: Dag 139 Vanochtend gezongen voor Meilin! De boot van die Argentijnse mensen is tijdens school naast ons komen liggen. De jongste dochter, Pilar, is ook jarig vandaag. Ze is 11 geworden. Tot 3 uur hadden we dus school. Na school hadden we een college van de TU Delft over duurzaamheid. Toen dat klaar was, hadden we even vrij. We mochten niet aan land maar even op de boot helpen of gewoon even niks doen. Om 5 uur begon de verjaardag viering van Pilar. Er kwamen wat mensen op hun boot, waarschijnlijk vrienden van hun. Wij hadden wat lekkere koekjes enzo gebakken. Zij hadden pizza's gemaakt. Het was heel gezellig. We hebben Pilar ook nog wat kadootjes gegeven. We hebben wat van de kadootjes voor gastgezinnen in een tas gestopt met een kaart erbij. Ze vond het super leuk! Na het avond eten, wat een heel erg lekker broodje worst was, mochten we tot kwart voor 10 de stad in. Weer lekker geinternet voor de kerk. Er is zelfs een krantenartikel in de Bermuda Times verschenen, over een paar mensen die op zondag voor de kerk zaten, en hier tellen ze elke zondag de mensen die naar de kerk gaan, en ze vroegen zich of of ze hun ook mee moesten rekenen. Met foto en al. Kijk maar op twitter dan zie je het wel bij mijn tweets staan. Ik heb het geretweet :) Vrijdag 16 maart: Dag 140 Vanochtend eerst school tot half 12. Geluncht(uiensoep en kaas uien brood). Om 1 uur gingen we lopend naar de B.I.O.S. (Biological Institute of Ocean Science). We kregen een praatje over koraal. Daarna een rondleiding over het instituut. Het was best leuk. Rond half 5 op de boot aangekomen. Mochten we tot 7 uur wegblijven in het stadje. Na het avondeten om 7 uur kwamen er een paar groepjes kinderen op onze boot rondkijken. Ze waren van de "zeeverkenners". Rondleidingen gegeven over de boot. Later nog touwgetrokken met hun en toen gingen er ook nog een paar jongens zwemmen. Ja was wel gezellig. Nu lekker slapen. Zaterdag 17 maart: Dag 141 Vandaag hadden we 's ochtends grote schoonmaak. Ik moest de wanden en plafond van de keuken schoonmaken. Dat was vrij snel klaar. Na de lunch hadden we vrijetijd tot 10 uur 's avonds. We moesten wel minstens 1 activiteit doen en ik ben samen met Sacajawea, Britt en Lian naar het Aquarium geweest. Het was echt super cool. Er waren heel veel soorten vissen en er was ook een dierentuin en een museum bij. Nog bij het aquarium gedeelte was ook een touchpool :) en ik heb een SEAPUDDING vast gehouden =D dat was echt vet! Zoek maar op Google op wat dat is want ik heb geen zin om het uit te leggen ;p Na het aquarium/zoo/museum gingen we terug in de bus naar St. Georges. Lian, Britt en ik hebben Tot 5 voor half 8 geinternet(we waren daar rond kwart voor 5) geinternet. Toen avondgegeten op de boot en daarna nog even weer naar het kerkje geweest voor internet. 's Avonds direct toen we er weer waren gaan slapen :) Zondag 18 maart: Dag 142 Vandaag de hele dag school gehad. Niet echt interessant. Maatschappijleer geleerd en boek bijna uitgelezen. Ik lees Judas van Helen Vreeswijk. Echt een aanrader! 's Avonds mogen we weer anderhalf uur de stad in. Heb samen met Tess plaatjes en info over The Hunger Games opgezocht. Ja dat was ongeveer de hele dag. Maandag 19 maart: Dag 143 Vandaag al weer school. Er zit ook niet echt variatie in haha. Om 3 uur konden we weer wat activiteiten doen op de golfbaan, maar ik ben niet mee gegaan en heb verder aan m'n ANW gewerkt. Om half 7 ofzo heb ik nog wel even een pauze genomen om levend zeeslag te doen :) was heel erg vet! 's Avonds ging ik lekker de nerd uithangen om m'n ANW af te maken na het avondeten. En ik heb het afgekregen :), alleen de tekeningen moeten morgen nog even ingescand worden. Dat kan vanavond niet want de leraren zijn uiteten om de verjaardag van Sacajawea te vieren. Vandaag ook nog Maatschappijleer PW gemaakt. Wow ik ben echt goed bezig geweest vandaag :) Nu even relaxen en straks gaan slapen, want morgen weer een schooldag en dan gaan we beginnen aan 2 hoofdstukken Natuurkunde ... Dinsdag 20 maart: Dag 144 Vandaag het grootste deel van de dag aan school gezeten. Om 3 uur hadden we veiling, heb 2 paar sokken terug gevonden :) na de veiling(rond half 4) kregen we een les van Joost, over arm en en rijk, Dominica en Bermuda(dus hetzelfde) en over of de wereld ooit gelijk verdeeld zou kunnen worden op geld gebied. Ja dat was best interessant. Na dat lesje, mochten we de stad in om dingen te downloaden van internet voor school tot 6 uur. Ik heb even m'n mail opgehaald. Meer kon ik niet doen. Terug op de boot, kon je mee naar een lezing over Tijgerhaaien in Hamilton. Daar had ik niet echt zin in, en er was ook maar plek voor 10 mensen dus ik had er niet echt behoefte aan. Dus ik heb gedoucht en een beetje verder gegaan met Natuurkunde. Ik heb bijna een heel hoofdstuk afgemaakt ! :) In de avond heel veel leuke foto's gemaakt met Tess, Dianne, Douwe en Floris. En ook een heel grappig filmpje hahaha. Nu lekker naar m'n bedje toe :) Woensdag 21 maart: Dag 145 Vandaag met school keihard aan Natuurkunde gewerkt :) et ontbijt was door omstandigheden met het brood een halfuurtje later, dus we gingen ook een halfuurtje langer door met school. Om half 4 gingen we met Els weer naar de golfbaan, om 3 oefeningen te doen: een vertrouwensoefening, een stilteoefening en een waardeoefening ;) de vertrouwensoefening was heel leuk! Je moest 2tallen maken, ik was met Francis, en dan moest de ene met z'n ogen dicht en met z'n rug naar de ander toe zich in de armen van de ander laten vallen. In het begin vond ik het heel eng maar toen ik het een paar keer had gedaan toen was het wel leuk. We gingen natuurlijk ook omwisselen. Na de vertrouwensoefening deden we weer een stilteoefening. Dit keer hadden we geen thema om over na te denken. Het grappige was dat, toen we het gingen bespreken, bijna iedereen ongeveer over het zelfde had gedacht. Namelijk, thuis, in Nederland aankomen, deze reis afsluiten en deze groep verlaten. Dat was best wel cool. Ik heb er zelf ook over nagedacht. Na de stilteoefening deden we nog een waardeoefening. Er waren 3 groepen van 11, iedereen kreeg 10 kaartjes, en je moest voor iedereen van de groep gaan opschrijven waarom je, als je volgend jaar nog zo'n soort reis zal gaan maken, die persoon mee zou nemen. Ja dat was heel erg leuk, maar ook moeilijk om te doen. Het was vooral leuk om de briefjes te krijgen :D rond half 8 weer terug op de boot, avondgegeten(frietjes met hamburger :)) en rond 11 uur(nu dus ;p) gaan slapen, because, tomorrow it's my BIRTHDAY!! :D eigenlijk voelt het helemaal niet zo alsof ik morgen 16 word. Naja we zien morgen wel! :) Donderdag 22 maart: Dag 146 MIJN VERJAARDAG !! =D Vanochtend werd ik wakker gezongen door Tess en Sietske en verast met een ontbijt op bed. Na dat lekker te hebben opgegeten, naar boven gelopen. Ik werd in het dagverblijf ontvangen met ''Lang zal ze leven" en ik kreeg allemaal felicitatie knuffels van iedereen. Van Lian, Sietske, Liselet en Yke kreeg ik een pakje kaarten waar iedereen van de boot op een kaartje een berichtje had geschreven. Echt super lief! Toen we op het middendek zaten werd er opnieuw voor me gezongen en kreeg ik van Jaap het kadootje van m'n ouders. Echt super leuk allemaal. Ben er echt heel erg blij mee. Na school om 3 uur gingen we met Anne mee naar een strandje, om daar te zonnebaden, te zwemmen en te snorkelen. Echt super leuk was dat! Het koraal en de vissen zijn hier op Bermuda zo super vet! Echt super leuk was dat. Aangekomen op de boot een lekker warm tomaten/groenten soepje gegeten ;) Nu zitten we weer (as usual) voor de kerk te internetten. Deze dagen in Bermuda waren super! Vooral vandaag! Ik heb echt een super verjaardag gehad, maar het was wel heel raar om niet thuis te zijn. Dikke knuffel uit St. Georges in Bermuda! Anna

janny takkenkamp

Ik ben aan het werk in de slappkamer en dan kijk ik toch of er iets van je op internet staat en ja hoor! Wat beleef je toch veel.Cool zeg ! Alles hier goed hoor.gr OmaOok leuuke verjaardag vond ik.

tante frouwk

wat weer veel verhalen /nog een maand en jullie zijn al weer bijna terug /zal vreemd zijn als je weer thuis bent /gisteren nog gebeld voor je verjaardag /Tim moest eten koken ,ze hebben corvee goed voor ze /edwin heeft een verhaal geschreven voor een blad /komt ook je vader invoor.die heeft ie geintervieuwd /groeten tante frouwk

Mirjam

Hoi Anna,
nog gefeliciteerd!!! Zo'n verjaardag maak je nooit weer mee! Geniet van je laatste weken.
Groeten uit Groningen, ook van Jorien