Vertrek Bermuda - Azoren - tussenstop in België en uiteindelijk IJmuiden

Vrijdag 23 maart: Dag 147 Vandaag is weer school. Lekker saai xd Ik heb een natuurkunde proefwerk gemaakt :) Om 3 uur kregen we van Elskarin en Valerie een soort van voorlichting over het eten en waar we op moeten letten omdat we nu tegen het einde van de reis aanlopen enzo. Na dat lesje mochten we tot 7 uur de stad in :) lekker geinternet enzo :) Toen we na het avondeten nog op het middendek zaten zagen we ineens in het water een enorme kogelvis! Super vet! Hij was echt gigantisch! Echt heel erg cool! 's Avonds nog even lekker gedoucht en toen rond 10 uur naar bed gegaan ;] Zaterdag 24 maart: Dag 148 Vandaag het grootste gedeelte van de dag aan school gewerkt. 's Middags kon je een spel doen of verder met school, ik heb voor school gekozen :) rond ongeveer half 6 gestopt. We gaan morgen het 2e natuurkunde proefwerk maken, dat van gisteren was een andere waarvan een deel van deze stof ook in dit 2e pw komt. 's Avonds was het film avond dus gingen Tess, Britt, Marleen en ik Breaking Dawn part 1 kijken want die had Steffie gedownload en die heb ik nu op m'n USBstick :) Dat was echt super leuk! Na de film nog even wat gezellig gekletst met mensen en toen gaan slapen ;) Zondag 25 maart: Dag 149 Vandaag hadden we om half 10 ontbijt! Lekker uitslapen dus! Tot half 1 mochten we de stad in om te internetten. Heb lekker geskyped met thuis :) Na de lunch om half 1 hadden we veiling. Gelukkig zat er niks van mij bij. Na de veiling hadden we grote schoonmaak. Ik moest de koeling doen met Francis. We hadden geluk want koeling was een paar dagen geleden al gedaan door Val en Els. Dus we hoefden alleen de voorste kratten eruit te halen, de inhoud te tellen, de plek in de koeling waar ze stonden schoon te maken en de kratten er weer in doen. Toen we met de koeling klaar waren heb ik samen met Jeltje, Lian, Marleen en Sietske 3 films achterelkaar gekeken. Wild Child, Bring It On: All or Nothing & Step up 3. Echt leuke films :D De laatste was om half 10 afgelopen, toen richting bedje gegaan en slapen. Maandag 26 maart: Dag 150 Vandaag weer de hele dag school. Heb aan ANW en Natuurkunde gewerkt. Om 4 uur Natuurkunde proefwerk gemaakt. Na een hele dag werken aan school lekker douchen en niksen in de salon. Martin kwam binnen en riep dat we weer mogen varen! Super fijn! Omdat er nu te harde wind staat, gaan we morgen weg! Ben echt heel blij :D Dinsdag 27 maart: Dag 151 Vanochtend weggegaan uit Bermuda! Er stond op een puntje op de wal stond een vrouw een beetje spastisch ons na te zwaaien en na te schreeuwen :p Nou, je merkt wel weer dat bewegen :) we hadden school, maar binnen en kwartier waren er nog maar een stuk of 6/7 schoolmensen over en de keukenploeg. De rest was op het achterdek omdat ze zich niet lekker voelden :| Ik ben niet zeeziek :) Alleen ben ik zo moe dat ik geen motivatie meer had om aan school te gaan, en ik had ook super hoofdpijn, maar na dat ik een asperientje van Sietske had gekregen viel dat ook wel weer mee :) Toen ik rond 12 uur een boek aan het lezen was op de iPad ging het brandalarm af. Wij rustig naar buiten lopen, aangekomen op het middendek was iedereen er. We gaan best heen er weer dus ik had een paal vast samen met Lian, toen ging de boot ineens heel schuin en kwam er allemaal water op het dek en de boot hing ineens de andere kant op en toen stoomde al het water over Lian en mij heen. We waren he-le-maal doorweekt. Niet erg leuk... Het brandalarm was afgegaan omdat de afzuigkap niet aanstond dus al de rook ging de salon in. Weer naar binnen gelopen, droge kleren aangedaan, en weer in de salon een boek lezen :) Woensdag 28 maart: Dag 152 Vandaag is het nog precies een maand voordat we aankomen in Nederland. Het is heel vreemd om te beseffen dat we al meer dan 5 maanden opweg zijn. Maar vandaag heb ik ook keukenploeg ... En Marlo is jarig! We hebben haar even wakker gezongen :) Het ging vandaag nog erger heen en weer dat gisteren..... De keukenploeg van gisteren had de keuken ook niet helemaal goed en schoon achter gelaten, dat was een beetje balen. Er stonden nog heel veel kliekjes in de koelkast dus doe moesten we allemaal opmaken. Al met al was het een erg zware dag en vooral omdat er zoveel deining was en omdat ik daardoor dus erg weinig had geslapen. Donderdag 29 maart: Dag 153 Vannacht weer niet geweldig geslapen. Pas toen mij raam open ging(ik slaap weer onder het raam) kon ik pas een beetje lekker slapen. Tot toen was mijn bed helemaal vochtig en het had een natte plek onder het raam omdat het condens op mijn bed druppelde... Vandaag had ik schooldag, maar ik was zo moe dat ik er niks aan kon doen, en de deining was wel minder geworden maar toch niet helemaal geweldig... Ik heb van 2 tot 7 's middags geslagen. Eindelijk een beetje slaap ingehaald. Door mijn middagdutje had ik het tussendoortje gemist maar dat vind ik niet erg. Na het avondeten(pannenkoeken!!) ben ik maar weer in bed gaan liggen en wat gaan lezen. Nu begin ik wat moe te worden, dus ik ga maar slapen. Morgen heb ik sinds Tenerife voor de eerst keer geen 4-8 wacht meer maar weer eens een keertje 8-12 :) Vrijdag 30 maart: Dag 154 Lekker doorgeslapen vannacht. Na het ontbijt had ik weer eens wacht van 8 tot 12. We hoefden niet veel te doen, alleen afval knippen... Ik heb het samen met Haike gedaan. Het was weer lekker met allemaal bakjes yogurt die je dan met zeewater af moet spoelen en in stukjes knipt. Gelukkig was het niet heel veel :) Het sturen ging niet zo geweldig, maar dat kwam omdat er steeds golven tegen de boot aan botsen en dan lig je weer 10 graden uit koers. Gelukkig waait het wel goed dus we komen we vooruit :) Na de wacht even lekker gedoucht en in bed nog een boekje gelezen totdat we gaan lunchen ;) Na de lunch even aan school gewerkt. Om 8 uur had ik wacht. De klok gaat een uur vooruit, dat betekend dat wij 20 minuten korter wacht hadden. Was niet zo erg. We hebben alleen nu wel minder slaap voor de schooldag en dat is een beetje jammer. Dus nu ga ik gauw slapen want anders is het straks al weer ochtend :p Zaterdag 31 maart: Dag 155 Schooooool. Lekker weinig geslapen... Ik heb 's middags voor de lunch nog even 2 uurtjes geslapen zodat ik me wat beter kan concentreren. Na de lunch heb ik mijn sollicitatie voor de scheepsovername geschreven en ingeleverd :) ik heb gesolliciteerd voor Bootsvrouw. Ik hoop dat ik het word. Er zijn wel heel veel belangstellenden dus ik hoop dat het lukt, maarja anders is het niet heel erg. Na de sollicitatie bij Anne ingeleverd te hebben, ging ik de ramen van de stuurhut even droogtrekken want ik had even pauze genomen. Later weer aan school gegaan, ANW afgemaakt, toen met Tess Muziek gedaan op het achterdek :) Zondag 1 april: Dag 156 1 april vandaag! Hier aan boord doen we er ook aan :) Er zijn grappen uitgehaald zoals tandpasta achter de deurklink smeren en huishoudfolie over de wc-bril spannen, maar de mooiste grap kwam van Daisy: 's nachts om 12 uur, in de nacht van 31 maart naar 1 april, 5 minuten voor de wachtwissel het schip 180 graden draaien en dan aan de andere wacht overlaten en kijken wanneer ze het merkten. Echt super grappig =D Tijdens onze wacht vanochtend zagen we WALVISSEN!!! Grote Joost had ze gespot. Ze waren niet heel dichtbij maar wij gingen op ze af varen en we zagen ze boen het water met hun rug en de hele tijd spuiten, op het einde zagen we zelfs nog de staart van 1tje. Het was echt super vet!! Later kwamen ze weer maar toen iets verder weg... Na de lunch veiling en grote schoonmaak. Ik moest net dek schrobben, maar dat hoefde niet want dat was gisteren al gedaan. Dus moesten we een paar andere kleine klusjes doen zoals de ramen van het hok van Jaap schoonmaken en de bijboot schoonspuiten. Er kwamen tussendoor ook nog dolfijnen langs :) Echt heel leuk :) Het was echt een super dag vandaag ! Maandag 2 april: Dag 157 Vandaag weer lekker een lesdag :\ Nja dat moet ook maar weer.... Heb vandaag ANW uitgetypt, aan Scheikunde begonnen en Biologie doorgelezen. De wind is harder gaan waaien en we gaan best heen en weer door de golven die de wind maakt. We zijn vandaag precies op de helft van de reis naar de Azoren. Best wel snel gaan we :) Veder heb ik 's avonds gedoucht en nu ga ik lekker slapen, want morgen heb ik weer wacht :) Dinsdag 3 april: Dag 158 Weer een wachtdaggie :) Tussen de wachten door niet zoveel gedaan. Ik was een beetje moe, heb wat geslapen, boekje gelezen, en om 8 uur had ik weer wacht. Niet echt een bijzondere dag. Woensdag 4 april: Dag 159 Weer school vandaag. Heb de hele dag aan Scheikunde gewerkt, en later op de middag nog wat Biologie gedaan. Vanavond is de indeling voor de scheepsovername bekend geworden en die gaat als volgt: Kapitein: Liselet Stuurvrouwen: Willemijn, Britt en Marleen Bootsvrouwen: Dianne, Evie en Daisy Koks: Haike en Jeltje Machinist: Siebrand Ze hebben er, op Siebrand na, een girls on top van gemaakt :) Ik vind het we jammer dat ik geen Bootsvrouw ben geworden, maarja het maakt me niet heel veel uit. De scheepsovername begint morgen al om 6 uur 's avonds. Het is nog ongeveer 4 dagen varen maar omdat de eind de laatste 2 dagen Noord-Oost staat moeten we dan dus op de moter en dat is niet echt leuk bij de scheepsovername. Dus nu kunnen we nog 2 dagen zeilen en dan 2 dagen moteren. Een lange scheepsovername, maar dat vind ik juist wel leuk :) Ik zit in de 4-8 wacht met Marleen als Stuurvrouw en Evie als Bootsvrouw. Nu ga ik slapen want ik ben dood moe van een dag hard aan school werken :p Donderdag 5 april: Dag 160 Vanochtend weer wacht. Haike en ik hebben weer afval geknipt. Ik hoop echt dat dat mijn laatste keer afval knippen was ;) Vanavond om 6 uur begint de scheepsovername. Ik heb dus de wacht van 4-8 dus ik heb van 6 tot 8 wacht. Nou, de wacht begon een beetje stroef maar iedereen moest er even in komen. Verder verliep de wacht wel goed :) Vrijdag 6 april: Dag 161 Om 4 uur opstaan was wel weer even wennen, maar toen ik eenmaal boven was, toen vond ik het niet meer zo erg. Tijdens de wacht hebben we niet veel gedaan. Na de wacht heb ik tot de lunch geslapen en daarna had ik om 4 uur weer wacht. Na de wacht ben ik rond 9 uur in m'n bed gaan liggen en slapen, want om 4 uur had ik weer wacht. Zaterdag 7 april: Dag 162 Tja, weer wacht om 4 uur, weer na het ontbijt gaan slapen, het enige verschil met gisteren is dat ik een sailmail naar huis heb geschreven en in de middag aan ANW heb gewerkt. Na de wacht weer direct gaan slapen want ik heb wéér wacht om 4 uur :( Zondag 8 april: Dag 163 Jeeej ! 1e Paasdag en vandaag komen we aan op de Azoren! We gaan naar het eiland Isla de Fajal in het stadje Horta. In onze middag wacht zijn we aangekomen. We liggen naast The Eye Of The Wind. Dat is een boot die ook naast ons lag in Bermuda. Het is heel fijn dat we naast kunnen liggen anders lagen we aan de overkant en moesten we een heel eind lopen om in het stadje te komen. We moeten dus over hun boot de wal op. Het is best een mooie boot :) We hebben rond half 7 aangelegd en toen moesten we even snel het schip schoonmaken want het was weer een beetje vies geworden na de grote schoonmaak, ik moest trouwens weer de koeling doen samen met Jorrit. Na het schoonmaken mochten we Horta in tot 10 uur. Ik heb met Sietske, Tess, Lian, Marleen, Andrea, Evie en Britt een tijdje rond gelopen. Tot dat we een soort restaurantje/snackbar tegen kwamen. Daar hebben we patat en een cola gehad. Was allemaal heel gezellig. Merwin en Benjamin kwamen er ook nog bij. Na het eten hadden we nog een ijsje gekocht en zijn we terug naar boot gelopen. Nu ga ik een film met Sietske kijken !! :) Maandag 9 april & Dinsdag 10 april: Dag 164 & 165 Vanochtend pakten we onze trekkingsrugzakken in voor de enige activiteit die we hier kunnen doen de SOLOBIVAK van 24 uur. Dat houd in dat we een zeiltje van 3 bij 2 meter mee krijgen met een touw, er stond op het schoolbord een paklijst, en we mochten voor 7,50 euro eten in kopen. Daarmee zit je in je eentje 24 uur lang op een stukje grond waar niemand anders behalve de leiding op mag komen, en je mag er zelf ook niet vanaf. Toen we de rugzakken hadden ingepakt en de boot schoon was, liepen we naar de supermarkt. Het is hier iets goedkoper dan in Nederland, dus je kon echt wel genoeg eten en drinken kopen. Bovendien moest je een waterfles van ong. 1 liter meenemen en je kreeg een thermosfles met ook ongeveer 1 liter warm water mee. Toen we ons eten hadden ingeslagen gingen we naar de plek toe lopen. Dat was iets meer dan 8 kilometer en dan ook nog ongeveer 700 meter omhoog. Flink steil dus. Er liep gewoon een geasfalteerde weg dus dat viel allemaal wel mee, maar we hadden een dikke trekkingrugzak op. Het was best zwaar maar toen we eenmaal boven waren was het best wel mooi. We zaten in een soort natuurreservaat. We kregen een praatje van Els, even voor de voorbereiding, en toen werd ik door Joost naar mijn plekje gebracht Vanaf hier heb ik opgeschreven wat ik op dat moment aan het doen was: Dag 1 - Net aangekomen bij mijn plekje. Het bos is best oke, alleen staan de bomen, of te ver van elkaar, of te dicht bij elkaar om goed een zeil op te hangen. - Uiteindelijk heb ik toch een goed plekje gevonden. Ik heb mijn zeiltje nog een beetje met takken gecamoufleerd :) - Lig nu in m'n "tentje". Heb net even een broodje gegeten. Het wordt nog niet echt donker. Ik denk dat het rond een uur of half 6/6 uur is. - Tot nu toe gedaan: boek lezen, stokje met zakmes bewerken en koekjes eten. - Joost kwam net langs. Ik was nog steeds bezig met m'n stokje. Hij zei dat het ongeveer 8 uur was en vroeg hoe het ging en zei dat mijn tentje er mooi uit zag ;) Hij maakte een foto van mij en m'n tentje en ga me de schrijfopdracht. Hij wenste me veel succes voor de nacht en ging daarna weer weg. - Ondertussen is het donker geworden en ik lig nu in mijn slaapzak in m'n thermo ondergoed. Ik ga nog heel even lezen en dan slapen. - Het is nu midden in de nacht. Ik ben even wakker geworden. Geen flauw idee waarom. Dag 2 - Net wakker geworden, ben ondertussen nog een paar keer in slaap gevallen. - Joost kwam weer langs: Hij vroeg of ik lekker geslapen had en gaf me een nieuwe opdracht: Iets waar je voor School at Sea mee zat, en dat je hier in het bos wil achterlaten, schrijf het op, kerf het in een boom, doe er maar mee wat je wil om het los te laten. Hij zei dat het rond half 10 was, en toen ging hij weer weg. - Net even de schrijfopdracht geschreven, nu weer verder met takjes bewerken :) - Ik heb een nieuwe stok gepakt, de andere is klaar :) Deze is iets groter. - Ik kijk steeds op mijn kompas om te kijken waar de zon staat om een beetje te peilen hoe laat het is, en ik het nu besloten dat ik mijn spulletjes maar een bij me pak. - Tentje opgeruimd, nu nog even al het eten in pakken. Ik heb echt veel te veel. - Ik heb die opdracht in de boom gekerfd. Het was best een werk ;) Dat heb ik al trouwens voor het tent inpakken gedaan, alleen was ik het vergeten op te schrijven. - Ik zit hier op mijn tas te lezen. Ik wacht eigenlijk een beetje op Joost, want de 24 uur zijn ongeveer voorbij als ik nu naar de zon kijk. Mij maakt het niet zoveel uit, ik zit hier wel lekker :) - Het begon te sputteren, ik gauw mijn boek opruimen, stopt het weer .... - Joost haalde me op. Ik ben met Stijn en Steffie naar de verzamelplek gelopen. - Iedereen is er nu ongeveer! Deze 24 uur waren echt super leuk! Na dat iedereen aan was gekomen, gingen we in een kring zitten om al onze persoonlijke belevenissen met elkaar te delen. Iedereen heeft toch ongeveer het zelfde, maar ook weer heel wat anders meegemaakt. Het was echt super leuk om al die verhalen te horen :) Na de evaluatie liepen we weer bergafwaarts naar de boot. Onderweg begon het te regenen. Gelukkig had ik mijn poncho bij me :) ik die gauw pakken, raincover over mijn rugzak doen, poncho over mij en m'n tas heen. Het zag er echt super grappig uit. Ik leek net de klokkenluider van de Nottredam(ofzo xD) Maar ik werd gelukkig niet nat :) Uitgeput met zere voeten en een bezwete rug weer op de boot gekomen. De stores zijn er. We gingen die eerst allemaal inruimen. Ik heb met Tess, Sietske, Evie en Dianne meel, melk en wc-rollen in het vooronder opgeborgen. Toen moesten we eerst onze hutten opruimen en daarna onze tassen uitruimen. Toen dat allemaal klaar was had ik geen puf meer om te gaan douchen, en ik ben direct in bed gaan liggen :) Woensdag 11 april: Dag 166 Vandaag gaan we vertrekken. Het is nog niet duidelijk hoelaat, maar we mochten vanaf half 10 tot kwart voor 1 de stad in. Ik ben naar de supermarkt geweest. Het was een heel eind lopen. Toen we weer terug bij de kade waren zagen we daar Liselet, Dianne, Sanne en Daisy aan onze schildering op de kade bezig. Uitleg: hier in de haven van Horta is de hele kade ondergeschilderd door allemaal boten die daar in de haven liggen. Het is een soort traditie om daar je schildering achter te laten. Het is echt super leuk als ze over de kade loopt om naar al die schilderingen te kijken. Er zitten echt niet normaal veel Nederlandse tussen :p Wij moesten dus ook wat achter laten en we hebben de mensen die het beste konden schilderen en die het leuk vond het laten schilderen en iedereen heeft z'n naam er bij gezet. Het is echt leuk geworden :) Toen daarna gingen lunchen heb ik nog lekker een boekje gelezen en toen rond half 6 vertrokken we uit de Azoren. Echt jammer dat we daar zo kort konden blijven, maar ja het is niet anders. We kunnen niet te laat in Nederland aankomen. Nu lig ik een beetje te chillen in m'n beddie. De reis maar Nederland is nu echt begonnen. Donderdag 12 april: Dag 167 Vandaag weer wacht van 8 tot 12. De wacht ging erg snel :) 's Middags niet veel gedaan. Boek gelezen, geslapen. 's Avonds weer wacht, niet erg bijzonder. :p Vrijdag 13 april: Dag 168 Weer een school dag :). Tja meer bijzonders beleef je niet als je een schooldag hebt xD Zaterdag 14 april: Dag 169 KEUKENPLOEG! Als het goed is mij laatste, ik heb op de 28ste ook nog, maar dan is het ook scheepsovername dus misschien heb ik het niet, anders heb ik alleen het ontbijt, niet meer de hele dag :) Mijn mede keukenploegers zijn Yke en Jorrit. We hebben als lunch kip curry met rijst gemaakt :) Het als best goed gelukt alleen was de rijst niet helemaal gaar, maar ja dat is moeilijk in zo'n grote pan. Ik heb als tussendoortje samen met Lian koekjes gemaakt. Ze waren best goed gelukt :) 's Avonds hadden we uiensoep. Al ons eten kwam op tijd en we waren vet vroeg klaar met de avond afwas en de keuken schoonmaken. Daarna lekker gaan douchen en slapen :) Zondag 15 april: Dag 170 Vandaag echt niet normaal lang geslapen! Om 10 wakker geworden maar toen weer in slaap gevallen. Om half 2 werd ik weer wakker ;) laat geluncht. Kaartje voor de grote schoonmaak gekregen, moest de patrijspoorten schoonmaken :) Dat was zo klaar. Daarna wat spullen opgeruimd en een boek lezen in de salon. Na het avondeten ging Valerie iets mededelen: We gaan met de boot 2,5 dagen lang Mystery Murders doen! Echt super leuk. Je krijgt 3 papiertjes, 1tje met een naam, 1tje met een plek en 1tje met een voorwerp. Je moet op die plek, met dat voorwerp, die persoon aanraken en dan is die dood en krijg je zijn kaartjes. We spelen het tot woensdag om 12uur 's middags. En het begint vanavond om 11 uur, omdat de klok nog een uur vooruit gaat. Het is echt super leuk! Ik schrijf woensdag, of als is eerder dood ben dan, wel wie, wat en waar ik heb :) Ik heb er echt veel zin in :) Nu ga ik een film kijken met Siets ;) Maandag 16 april: Dag 171 Wacht van 8 tot 12 weer :) Omdat er gisteren grote schoonmaak was, was er heel erg veel afval. En dat moesten Haike en ik allemaal schoonwassen en knippen D: We zijn er ongeveer de hele wacht mee bezig geweest, maar we moesten ondertussen ook dingen met zeilen doen en wat andere taakjes. Gelukkig wel afgekregen :) Tussen de wachten door heb ik op bed gelegen, boek lezen, slapen, uitrusten en om 8 uur had ik weer wacht. De avond/nacht wacht verliep best soepel. Het laatste kwartier was het ineens heel erg helder en zagen we heel veel sterren. Dat zag er echt schitterend uit! De wachthap waren 11 hamburgers per wacht en we konden er allemaal 2,5. Dus die hebben we gezellig na de wacht opgegeten. Nu snel slapen want morgen weer school! Dinsdag 17 april: Dag 172 Tot de lunch aan school gewerkt. De wind is erg toegenomen! We gaan heel erg heen en weer, dus na de lunch lukte het me niet meer om aan school te werken. Ik heb mijn boek gelezen in m'n bed. Rond 5 uur 's Avonds kwam het bericht dat we dubbele wachten gaan draaien. De beste stuurders zitten boven om de beurt te sturen en de rest van de wacht zit binnen stand-by. Dit geld de komende 24 uur en als het goed is daarna niet meer, want dan is de wind weer afgenomen volgens de weersvoorspellingen. Dat betekend ook dus dat we even geen school hebben en ook dat ik vanavond om 8 uur wacht heb. Het is nu 10 over 7, over 40 minuten moet ik in de salon zitten. Ik ga nog even liggen en daarna hopen dat we tijdens de wacht niet naar buiten hoeven... De afgelopen 2 dagen gingen we gigantisch heen en weer. We moesten met tuigjes aan op het achterdek zitten, en dat mocht maar met 2 mensen tegelijk. Het was super koud. De rest van de wacht moest binnen zitten en stand-by zijn voor als er iets moest gebeuren. Op een gegeven moment werd het rustiger en gingen er ook andere mensen sturen in plaats van de beste stuurders. Ik heb wel boven gezeten maar ik durfde nog niet te sturen. Ondertussen nu hebben we gewoon weer normale wachten en de deining is minder ruig geworden. We varen ergens vannacht Het Kanaal binnen. Heel raar. Deze oversteek is echt heel snel gegaan! We gaan als het goed is in Oostende (België) liggen. Daar zijn we, als het weer zo blijft, over 2,5/3 dagen, vanaf daar is het nog 1 dagje naar Nederland. Het komt nu toch wel super dichtbij! Ik heb morgen weer wacht om 8 uur, dus ik ga maar snel slapen :) Vrijdag 20 april: Dag 175 We zijn in het Kanaal binnen gevaren. Echt heel leuk! Gewoon een wachtje gehad. Scheikunde proefwerk gemaakt. Daarna ben ik gaan slapen voor de wacht. Van 8 tot 12 's avonds weer wacht. Het was heel gezellig. We hebben na onze wacht om 12 uur 's nachts samen de wachthap gegeten, omdat het waarschijnlijk onze laatste wacht samen is(als we van Oostende naar IJmuiden varen is er scheepsovername). Dat was wel heel raar. Als het goed is komen we zondag aan in Oostende dus hebben we misschien wel, misschien niet wacht. Ga nu snel slapen want ik heb morgen weer school. Zaterdag 21 april: Dag 176 Schooldaaaaaaag! Tja die zijn nooit echt bijzonder. Ik heb ik 1 dag 1 hoofdstuk Scheikunde afgemaakt! Ik was echt trots op mijzelf. Het avond eten is bijna klaar. We eten pannenkoeken :) We komen waarschijnlijk tijdens onze wacht morgenochtend aan. Dus ik ga nu slapen, dan ben ik lekker uitgerust voor de wacht :) Zondag 22 april: Dag 177 Ik werd vanochtend wakker gemaakt met de mededeling dat we al stil lagen, en dat ik dus geen wacht meer had. Super chill natuurlijk. Lekker ontbeten en daarna aan nog wat dingen gewerkt. Na de lunch hebben we grote schoonmaak en daarna mogen we van boord!! Heb er echt even zin in, maar ik ga natuurlijk eerst even met thuis bellen als we klaar zijn met de grote schoonmaak :) We zitten nu in een parkje in Oostende. Beetje te internetten enzo. Ik wou de blog nu updaten maar net toen ik op 'verwerken' wou klikken viel het internet weg! Beetje jammer, maar ik update m thuis wel weer. Net is Renée aan boord gekomen. Super leuk!! Ik heb 's middags met Dianne de boegbeelden van Renée's bed gehaald en in het vooronder gelegd. Vanavond is het film avond maar ik ga vroeg slapen want ik ben moe... Maandag 23 april: Dag 178 Vandaag hadden we tot de lunch school. Lekker scheikunde geleerd :p Na de lunch had Anne een verassing voor ons. We gingen naar een museumschip. De 'Mercator'. Echt een heel oud schip. Erg leuk om daar rond te lopen. Na het rond kijken gingen we de eerste ra van dat schip in. Erg leuk, maar Anna heeft natuurlijk wat hoogtevrees dus ik vond het best wel eng :p Maar het was wel heel erg vet! Toen we er weer uit waren mochten we de stad in. Heb samen met Evie en Britt bij de H&M wat leuke nieuwe kleren gekocht. 's Avonds niet veel bijzonders gedaan. Dinsdag 24 april: Dag 179 's Ochtends school gehad. Vandaag is de indeling voor de scheepsovername bekent gemaakt. En ik ben BOOTSVROUW !! Voor de 2e keer gesolliciteerd en ik ben worden ! Ben echt blij :D De indeling van de scheepsovername is: Kapitein: Jorrit Stuurvrouw: Sanne Stuurmannen: Yoram en Joost Bootsvrouwen: Anna en Sietske Bootsman: Wouter Machinist: Douwe Kokkin: Dianne Scheepsdichter: Jules Jules heeft gesolliciteerd voor scheepsdichter omdat hij voor iedereen aan boord een gedicht aan het schrijven is :) hij hoeft dus ook geen wacht te lopen. Ik zit in de 8-12 wacht en Sanne is mijn stuurvrouw. Ik vind het echt leuk:) We gaan om 5 uur weg en we komen rond 12 uur in de middag aan in IJmuiden. Ik heb dus 2 wachten om Bootsvrouw te zijn ;) De wacht ging wel goed. Ik moest er even inkomen in het begin maar dat ging later prima. Ik wist bijvoorbeeld even niet meer waar een paar vallen zaten... We kwamen langs een windmolen park in aanbouw. Er waren erg veel bootjes dus het was best druk. Nu snel slapen want het is half 1 en ik heb morgenochtend weer wacht. Woensdag 25 april: Dag 180 Aan het einde van onze wacht aangekomen. Iedereen gewekt zodat we met z'n allen aan kwamen. Alieke, Jaap(die moest om familieredenen even naar huis) en 2 secretaresses van Alieke, met een spandoek met WELKOM THUIS erop. Erg leuk! We liggen hier in de jachthaven van IJmuiden. Vandaag hebben we verder niet veel gedaan. Donderdag 26 april: Dag 181 Vandaag voor de grootste deel van de dag school. Als je geen school hoefde te doen moest je meehelpen aan het schip om alvast schoon te maken(dat gaan we morgen ook de hele dag doen) ik heb Scheikunde geleerd en pw gemaakt. Verder heb ik met Marleen en Francis aan onze act voor de Bonte Avond van morgen gewerkt. En toen was de dag zowat voorbij. 's Avonds hebben we friet gegeten :) Om 8 uur hebben we mediatraining van Monique. Vrijdag 27 april: Dag 182 Vandaag hebben we de hele dag schoongemaakt! Ik heb zelf vooral veel meegeholpen bij de spullen uit de keukenkastjes. Muziekje op en toen ging alles wel lekker :) vanochtend ook alle tassen ingepakt. Heel raar om te beseffen dat we morgen al thuis zijn. Na het schoonmaken moesten we ons netjes aankleden en toen gingen we naar het Pannenkoeken restaurant ! Was echt super gezellig! Peter en Ben waren er ook ! Rond 8 uur waren we weer terug en om half 9 begon de bonte avond! Ik heb samen met Marlo en Francis een muziek quiz gedaan :) hij was echt geslaagd :D Er waren nog meer leuke dingen, zoals een toneelstukje, liedjes, halfjaarsconferance en een pinguïn race. Het was echt een geslaagde laatste avond! Zaterdag 28 april: Dag 183 Ik had altijd al gehoopt dat ik geen keukenploeg op de laatste dag zou hebben maar natuurlijk is dat wel zo :( dus ik moest iets eerder opstaan dan de rest samen met Jeltje en Stijn. We moesten eitjes gaan koken en de tafels dekken. Naja ook weer niet het zwaarste werk. Er werden croissants gehaald door Lambert en zo was het een leuk laatst ontbijt! Van Monique kregen we namens Benjamins ouders een slaapshirt en een paar textielstiften om bij iedereen iets erop te schrijven! Super leuk! Na even snel de afwas gedaan te hebben voeren we om half 11 (?) de jachthaven uit. Het regende keihard! Dat was wel een beetje jammer, maar het was super leuk om mijn familie en vriendinnen weer te zien! Ik heb heel lang staan praten en toen begonnen te praatjes van allemaal mensen en uiteindelijk ook nog een praatje met waar wij bij moesten staan. Dianne's opa had een super mooie taart voor ons gemaakt! Echt mijn complimenten! Uiteindelijk kwam er ook nog een flashmob van de ouders. Haha was ook wel leuk! Wij hadden nog een eigen versie op een ander liedje gemaakt en toen we die hadden opgevoerd was het tijd om de tassen uit het schip te halen. Na dat te hebben gedaan was het tijd om afscheid te nemen. Het is echt niet leuk om van 33 mensen die je nu zo goed kent en waar je zoveel mee hebt meegemaakt om daar afscheid van te moeten nemen. Toen ik uiteindelijk met vriendinnen en familie in de auto zat viel het ook wel weer mee maar het was nog steeds erg verwarrend. De reis terug naar huis beviel wel prima. Onderweg hebben we nog met Tess en haar familie enzo ergens gegeten. In de avond waren we thuis en ben ik door het hele huis gelopen en ben met m'n konijn op de bank gaan zitten :) 's Avonds lekker gaan slapen in m'n eigen bedje. Het is zo raar om te beseffen dat de reis nu voorbij is :( Iedereen die dit leest, bedankt dat je mijn reis zo trouw gevolgd hebt(als je dat al hebt gedaan hoor :p) en dit was mijn belevenis van School At Sea 11'12' Groetjes, Anna

Manon

Super leuk Anna! Dankje dat je al je belevenissen met ons gedeeld hebt, ik vond het erg leuk om je verhalen te lezen! :) xoxo

tante frouwk

heb nu het laatstye verslag gelezen /was blij ,dat ik jullie aankomst meegemaakt heb /zag het schip en dacht aan mijn overgrootvader ,hij was in 1865 kapitein op zo,n schip ,hij schilderde en Edwi heeft een tekening van die man in de gang hangen /wel bijzonder /hoor graag je verhaal en kom een keer naar Zuidhorn /groeten tante frouwk